Εδώ θα εξετάσουμε μια προσέγγιση που πλησιάζει περισσότερο την αλήθεια... Βάσει την λογική σειρά των πραγμάτων (θανάτων). Όλα ξεκινούν τον δέκατο χρόνο του πολέμου όταν η γνωστή διχόνοια των Ελλήνων γίνεται ανεξέλεγκτη... Το πολεμικό συμβούλιο των Ελλήνων καταδικάζει εις θάνατον δια λιθοβοσμού τον Παλαμήδη. Το στράτευμα διχάζεται για την απόφαση και ετοιμάζεται να αποχωρήσει από την Τροία με πρωταγωνιστη τον Αχιλλέα. Ο θάνατος του Αχιλλέα και η λεγόμενη αυτοκτονία του Αίαντα... Πίσω από όλα αυτά τα γεγονότα κρύβεται... Ποιος άλλος... Ο πολυμήχανος Οδυσσέας...
Εδώ ένα απο τα κατορθώματά του ΠΑΛΑΜΗΔΗ,
που έσωσε το στράτευμα ====> ΠΑΛΑΜΗΔΗΣ
Ποιος όμως ήταν πραγματικά ο Οδυσσέας , που ανάγκασε τον Όμηρο να γράψει την Οδύσσεια ως συμπληρωματικό έργο της Ιλιάδας ;
Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά και να αναλύσουμε τον χαρακτήρα του Οδυσσέα μέσα από πράξεις και έργα του . Κατ΄αρχήν ο Οδυσσέας ήταν πρώτος ξάδελφος του Ιάσονα από την Ιωλκό που είχε λάβει στην Αργοναυτική εκστρατεία . Δύο αδελφές λοιπόν από την Ιωλκό παντρεύθηκαν τον Λαέρτη βασιλιά της Ιθάκης και τον Αίσονα της Ιωλκού , ο οποίος προοριζόταν γι α βασιλιάς της Ιωλκού αλλά τον πρόλαβε ο αδελφός του Πελίας . Ο γιος του Αίσονα , Ιάσονας διατήρησε τα δικαιώματα της βασιλείας της Ιωλκού , αλλά δεν έγινε ποτέ . Ήταν αρχηγός της Αργοναυτικής εκστρατείας . Τα στενά λοιπόν τα γνώριζε πολύ καλά και προφανώς τα μετέδωσε στον Οδυσσέα.
Όλοι οι σύγχρονοι αναλυτές και στρατηγοί αναγνωρίζουν πλέον την Αργοναυτική εκστρατεία ως προάγγελο του Τρωικού πολέμου. Την χαρτογράφηση λοιπόν της περιοχής , βασικό στρατηγικό πλεονέκτημα της εποχής εκείνης την γνώριζε ο Οδυσσέας από τον ξάδελφό του Ιάσονα.
Όταν λοιπόν ο κύβος ερίφθη , και η απόφαση των Μυκηνών ήταν πόλεμος , τον πρώτον που εσκέφθησαν οι βασιλείς των Μυκηνών Αγαμέμνων , Νέστορας και Μενέλαος ήταν ο Οδυσσέας της μικρής Ιθάκης . Χωρίς αυτόν ο πόλεμος θα ήταν αδύνατος . Όχι γιατί ο Οδυσσέας είχε ισχυρό στρατό να βοηθήσει στρατιωτικά ,διαθέτοντας μόνο 12 πλοία αλλά είναι βέβαιο ότι οι βασιλείς ανεγνώριζαν κάτι άλλο στον Οδυσσέα .Την στρατιωτική του ευφυία. Αλλά ο Οδυσσέας , ένας βασιλιάς με ανθρώπινα χαρακτηριστικά , απλός στην ζωή του χωρίς τα φανταχτερά ιμάτια των βασιλιάδων των Μυκηνών κατάλαβε αμέσως , που θέλανε να τον μπλέξουνε και σαν γνήσιος Έλληνας είπε το γνωστό " ου μπλέξεις " , κορόιδο είμαι να πάω να σκοτωθώ για τα προβλήματα άλλων αλλά κατά ένα περίεργο τρόπο όπως γίνεται συνήθως και οι βασιλείς των Μυκηνών από κάπου τον κρατούσαν η μπορεί και να τον απείλησαν η και να τον τάξανε κάτι . Τελικά τον πείσανε να λάβει μέρος στον πόλεμο. Αυτός που τον έπεισε τελικά ήταν ο Παλαμήδης ο γιός του Ναυπλίου , που πήγε στην Ιθάκη να βρει τον Οδυσσέα αυτοπροσώπως . Ο Οδυσσέας αφού πήρε τελικά την απόφαση να πάει στον πόλεμο , ήταν αυτός που έπαιρνε τις κρίσιμες αποφάσεις είτε από το παρασκήνιο είτε από το προσκήνιο . Είναι γεγονός ότι ο Αγαμέμνων τον έπεισε να πάει στον πόλεμο , τάζοντας να ηγηθεί της εκστρατείας αναγνωρίζοντας τα ηγετικά του προσόντα. Όμως ο Οδυσσέας ήταν ρεαλιστής και δεν ήταν επί πλέον ματαιόδοξος . Το επιχείρημα ήταν δύσκολο έως ακατόρθωτο . Δεν θα το επιχειρούσε με οποιοδήποτε κόστος . Κατάλαβε ότι χωρίς την βοήθεια του Αχιλλέα γιο του Πηλέα από την Ιωλκό , η επιχείρησης ήταν αδύνατος. Η Ιωλκός την εποχή εκείνη ήταν ο πλέον φιλοπόλεμος στρατός και πολυάριθμος . Μυρμιδόνες . Η Ιωλκός ήταν στα βόρεια σύνορα της επικράτειας και αναχαίτιζε διαρκώς τους βαρβάρους που επιχειρούσαν στην Μυκηναϊκή κοινοπολιτεία. Ήταν δηλαδή σε διαρκή πόλεμο. Ο Οδυσσέας αναχωρεί αμέσως για την Σκύρο όπου ο Αχιλλέας ερωτοτροπούσε και τον έπεισε τελικά να ηγηθεί αυτός του πολέμου . Ο Αχιλλέας μαζί με τους συμμάχους του τελικά διέθεσε περίπου τα μισά πλοία και το μισό στράτευμα του πλέον φιλοπόλεμου των Μυρμιδόνων . Το σύνολο των πλοίων 1286 κατά τας γραφάς . Ο Οδυσσέας λοιπόν παραμέρισε για το καλό του επιχειρήματος ,αλλά ήταν στην ουσία ο αρχηγός της όλης υπόθεσης . Αυτός έλυνε τις διαμάχες μεταξύ των βασιλέων . Άλλωστε το σαράκι της διχόνοιας υπήρχε πάντοτε στο DNA της φυλής μας. Ήταν ο συνεκτικός κρίκος όλων των αρχηγών και της φιλαρχίας των.
Ο φιλόσοφος Καστοριάδης καυτεριάζει το γεγονός και τον Οδυσσέα ...
Κατά την έκβαση του πολέμου υπήρχαν πολλά προβλήματα , τα οποία σε όλους είναι γνωστά και δεν αφορούν την υπόθεσή μας. Αλλά ο Καστοριάδης βλέπει τα πράγματα μονόπλευρα , εκ του μακρόθεν και του ασφαλούς . Σε κανένα στράτευμα του κόσμου , δεν υπάρχουν δημοκρατικές διαδικασίες . Αυτές υπάρχουν μόνον σε καιρό ειρήνης και είναι πάντοτε υπό αμφισβήτηση για την αποτελεσματικότητά τους. Άλλωστε δεν υπάρχει πλειοψηφικό σύστημα που επιβάλλει φόρους και άλλα δεινά στον εαυτό του. Στο γεγονός αυτό αλλά και σε όλα τα παρόμοια που αμφισβητείται η ιεραρχία , η επίπληξη είναι το ελαφρότερο μέτρο. Ο απλός στρατιώτης δεν μπορεί να έχει την ολοκληρωτική εικόνα που έχει ένα πολεμικό συμβούλιο . Είναι πιθανόν ένα παρόμοιο γεγονός να ρίξει το ηθικό του στρατεύματος και να έχει αποφασιστική αρνητική σημασία για την έκβαση όλου του πολέμου. Ο Οδυσσέας αντιθέτως χειρίστηκε πάλι άψοχα την κατάσταση . Δεν την επιβάρυνε με ποινές που πιθανόν να είχε αρνητικές συνέπειες την στιγμή εκείνη και την ελάφρυνε όσο μπορούσε με αποτέλεσμα το πλήθος να ξεσπάσει σε γέλια. Ο Θερσίτης δεν γνώριζε ότι ο Αγαμέμνων ήθελε να μπούνε στα πλοία και να αναχωρήσουν το βράδυ σαν τους κλέφτες για την πατρίδα . Αντιθέτως προσωπικά πιστεύω ότι ο Οδυσσέας έσωσε τον Θερσίτη από τα χειρότερα ... Μπούλωστο και μη μιλάς ... Ο Οδυσσέας δεν είχε σκοπό να φύγουν νικημένοι από την Τροία ... Αυτό που λέμε ο σκοπός αγιάζει τα μέσα ... και σε αυτό ήταν σκληρός και αδίστακτος ...Αν ήταν να ηττηθούνε αυτό θα γινότανε μόνο μέσα από την μάχη και όχι εκ των ένδον ... σε αυτό ήταν αμείλικτος και προς τα πάνω , Αγαμέμνονα , και προς τα κάτω ,Θερσίτη ...και το κατέστησε σαφές προς όλους , με το γεγονός αυτό .
Ένα δεύτερο γεγονός που κατηγορούνε τον Οδυσσέα που είναι και πιο σοβαρό είναι η ανάληψη της ηγεσίας του στρατεύματος μετά τον θάνατο του Αχιλλέα . Δύο ήταν οι γνωστοί διεκδικητές της ηγεσίας . Ο Αίαντας και ο Πολυμήδης . Και οι δύο είχαν φρικτό θάνατο . Ο Αίαντας αυτοκτόνησε και ο Πολυμήδης δικάστηκε με συνοπτικές διαδικασίες και εκτελέσθηκε .
Αυτά τα γεγονότα θέλουν σκέψη και ανάλυση . Στην αρχή γράψαμε για την ανάθεση της αρχηγίας από τον Οδυσσέα στον Αχιλλέα . Δεν είχε την φιλαρχία στην ψυχοσύνθεση του . Παρά μόνο είχε προσήλωση στον στόχο και μόνο. Αυτό που λέμε να γίνει η δουλειά μας και ας την κάνει και ο Θερσίτης ... Ήταν πίσω από τα δύο φρικτά αυτά γεγονότα ; Θα δούμε στην συνέχεια ...
Βασικό θέμα του μύθου του Αίαντα είναι η αντιδικία του με τον Οδυσσέα για τα όπλα του Αχιλλέα, η συνακόλουθη μανία (: τρέλα) και η αυτοκτονία του. Η κρίση για τα όπλα του Πηλείδη γίνεται μετά το θάνατο του ήρωα, με πρωτοβουλία των Αχαιών ή της μητέρας του Θέτιδας. Για την έκβαση και τις συνέπειες της κρίσης έχουμε μεμονωμένες νύξεις στην Ὀδύσσεια: παῖδες δὲ Τρώων δίκασαν καὶ Παλλὰς Ἀθήνη, (λ 547).
Η σκηνή της Νέκυιας με το χολωμένο Τελαμώνιο Αίαντα είναι εντυπωσιακή. Ο θυμός του ήρωα για την αδικία που του έγινε είναι βαθύτατος, ώστε η ψυχή του απομακρύνεται αμίλητη από τον Οδυσσέα, -όταν εκείνος προσελκύει με αίμα τις σκιές στον Αδη- και πορεύεται με τις ψυχές των άλλων νεκρών στο μαύρο Έρεβος (λ 564).
Περισσότερες πληροφορίες για την κρίση των όπλων μάς δίνουν τα Κύκλια ἔπη: συγκεκριμένα, η Αἰθιοπίς του Αρκτίνου του Μιλησίου τελειώνει με την αυτοκτονία του Αίαντα, ως επακόλουθο της παραφροσύνης του, Περὶ τὸν ὄρθρον, ενώ η Μικρὰ Ἰλιὰς του Λέσχη του Μυτιληναίου αναφέρει ότι αποφασιστικό ρόλο στην κρίση έπαιξε n γνώμη των γυναικών της Τροίας, τις οποίες κρυφάκουσαν οι Αχαιοί.
Η κατακύρωση της πανοπλίας του Αχιλλέα στον Οδυσσέα, σύμφωνα με άλλη παράδοση, την οποία ακολουθεί και ο Πίνδαρος, γίνεται με μυστική ψηφοφορία των Αργείων, αλλά με χρήση νοθείας και δόλου:
χρυσέων δ' Αἴας στερηθεὶς ὅπλων φόνῳ πάλαισεν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου