της Αννας Τζιροπούλου Ευσταθίου
παραπομπή ==> ΗΝΙΟΧΟΣ - Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΙΤΙΟΣ
Ιλιάς Η' 177
Λαοί δε ηρήσαντο ( προσευχήθηκαν) ,θεοίσι δε χείρας ανέσχον
Βακχ. Διθυρ. 25
ανίσχοντες χείρας , αθανάτους εύχοντο
Ευρ.Ελένη 1095
αιτούμεθα ορθάς ωλένας προς ουρανόν
Εμείς και στους θεούς ορθοί μιλούμε . Λέγε
παραπομπή ==> ΗΝΙΟΧΟΣ - Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΙΤΙΟΣ
Οι Έλληνες , αν και λίαν ευσεβείς , δεν ''έκυπτον '' ούτε καν όταν προσηύχοντο. Είναι γνωστό ότι επεκαλούντο τους επουράνιους θεούς δι΄απλής ανατάσεως των χειρών ,'' άρσεως '' εξ ου και ...
αρά = προσευχή
αράομαι = προσεύχομαι
Ιλιάς Η' 177
Λαοί δε ηρήσαντο ( προσευχήθηκαν) ,θεοίσι δε χείρας ανέσχον
Βακχ. Διθυρ. 25
ανίσχοντες χείρας , αθανάτους εύχοντο
Ευρ.Ελένη 1095
αιτούμεθα ορθάς ωλένας προς ουρανόν
Τα Κείμενά μας είναι γεμάτα από παρόμοιες περιγραφές και εικόνες. Όταν εδέοντο προς τους θαλάσσιους θεούς , τότε άπλωναν τα χέρια προς την θάλασσα, ενώ όταν απευθύνοντο προς τους θεούς του Κάτω Κόσμου εκτυπούσαν το έδαφος δια του ποδός -προκειμένου να εισακουσθούν - και όχι δια της παλάμης ,αποφεύγοντας έτσι την οσφυοκαμψία ,το κύπτειν,αφού όπως επεξηγεί ο Λουκιανός ... ο υποκύψας την ψυχήν ταπεινώνει ,τη του σώματος ομοιότητι (Νιγρίνος 21).
Ο Ν.Καζαντζάκης στο θεατρικό του δράμα '' Ιουλιανός '' θέτει στο στόμα του φιλοσόφου αυτοκράτορος τους στίχους :
Είσ' Έλληνας ; Τι προσκυνάς ; Σηκώσου απάνω !Εμείς και στους θεούς ορθοί μιλούμε . Λέγε
Μία μόνο δύναμις ,και αυτή τιμωρός,δύναται να κάμψη τα γόνατα κάποιου , σε περίπτωση συντελεσθείσης ύβρεως ή μεγάλης αμαρτίας : η Ερινύς η καμπεσίγουνος .
Το ρήμα '' γονατίζω '' όπως το εννοούμε σήμερα , δεν υπήρχε στο αρχαίο λεξιλόγιο. . '' Γονατίζω '' εσήμαινε απλώς ,κτυπώ δια του γόνατος , κυρίως ως όρος του παγκρατίου αθλήματος. Με την σημερινή έννοια εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Παλ. Διαθήκη και στον εκκλησιαστικό συγγραφέα Ωριγένη , όπως ακριβώς το μεταγενέστερο '' γονυκλινώ '' , σε εκκλησιαστικό συγγραφέα. Ακόμη και το '' προσκυνώ '' πριν καθορίση το συγκεκριμένο βαρβαρικό έθιμο , εσήμαινε προσέρχομαι (προς + κυνέω = φιλώ,ασπάζομαι) . Οι Έλληνες ελεύθεροι όντες , δεν έκλειναν ποτέ τα γόνατα ούτε τον αυχένα εις άγαλμα ,ούτε εις βωμόν ανθρώπου , διευκρινίζει ο Αθαν. Σταγειρίτης εις την Ωρυγίαν Γ'363 .
Θέογνις ο Μεγαρεύς : «ούποτε δουλείη κεφαλή ιθεία πέφυκεν, αλλ’ αιεί σκολιή καυχένα λοξόν έχει». Δηλαδή, «ποτέ η κεφαλή του δούλου δεν στέκει ευθεία, αλλά πάντοτε λοξή και με σκυφτόν αυχένα».
Υπάρχει όμως το ρήμα ''γουνάζομαι'' ή ''γουννούμαι'' το οποίον δεν σημαίνει '' γονατίζω '' αλλά ,εγγίζω το γόνυ (κυρίως θεού) ως σημείον παρακλήσεως , αφού πρώτα καθίσω δίπλα του για να συνδιαλεχθώ μαζί του . Η Θέτις , η μητέρα του Αχιλλέως , προκειμένου να παρακαλέση τον Δία υπέρ του υιού της , παρέζετο (καθέζετο δίπλα του ) , και έλαβε γούνων . Δεν εγονάτισε . Και όταν ζητά από τον Ήφαιστο καινούργια πανοπλία για τον Αχιλλέα ,χρησιμοποιεί την τυπική φράση '' τα σα γούνατα ικάνομαι '' (Σ 457) , ενώ είναι ήδη καθισμένη '' επί θρόνου αργυροήλου '' (Σ389) και ο Ήφαιστος ορθός.
Οι δε μετά Όμηρον , την του γονυπετείν λέξιν εντεύθεν εφεύρον , συνθέντες εκ του γόνυ και του πετείν (πετώ) . Εμείς δεν γονατίσαμε σκυφτοί τα πόδια να φιλήσουμε του δυνατού , σαν σκουλήκια . ( Κ.Παλαμάς )
''ουκ είθισται τους Έλλησι προσκυνέειν '' Προσύνησις ,τιμή βαρβαρική ( Αριστοτέλης Ρητορ. Α5)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου