Πιθανή αποτύπωση της περιοχής της Ιωλκού περί το 300 π.Χ . Η θάλασσα καλύπτει όλο τον σημερινό Βόλο και η πιθανή ακτογραμμή πηγαίνει μέχρι τις πρόποδες του Πηλίου . Ο ποταμός Άναυρος φαίνεται να εκβάλλει λίγο πιο κάτω από την σημερινή Άλλη Μεριά , κάτω από τον λόφο της Επισκοπής , δηλαδή περίπου όπου σήμερα ο περιφερειακός δρόμος. Σημειωτέον ότι από τον ποταμό Άναυρο ανέσυραν τα πλοία με Ιωλκό,για προστασία . Δηλαδή με τροχαλία , απ΄όπου πήρε και το όνομα η πόλις Ιωλκός . Στην Κόρινθο είχαμε την Δίωλκο . Δηλαδή τροχαλία εκατέρωθεν του πλοίου , απ΄όπου ανέσυραν τα πλοία . Ακόμη μία σύμπτωση Ιωλκού και Κορίνθου . Το λιμάνι της Αργούς ο όρμος εξωτερικά του λόφου της Γορίτσας , στο σημερινό χωριό Αγριά , όπου το εργοστάσιο των Τσιμέντων . Αγρ ιά = Αργ ιά . Η πόλις της Ιωλκού ήταν ατείχιστη επειδή περιεβάλετο από το Πήλιο και την θάλασσα . Είχε δηλαδή Μονεμβασιά και δεν μπορούσε να περικυκλωθεί .
μέρος 4ον
πριν συνεχίσετε στο 4ο μέρος , διαβάζουμε εδώ , το κλειδί της Ιστορίας ...για την Εκάτη
ΘΕΑ ΕΚΑΤΗ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΑΓΕΙΑ
Ο Ιάσονας τελικά τα κατάφερε στην Κολχίδα με την βοήθεια της κόρης του Αιήτη , Μήδειας έφερε το χρυσόμαλλο δέρας στην Ιωλκό . Αλλά την εξουσία στην Ιωλκό δεν κατάφερε να πάρει από τον Πελία . Η Μήδεια που ακολούθησε τον Ιάσονα στην Ιωλκό , σε μια τελευταία προσπάθεια ανάκτησης της εξουσίας υπνωτίζει της Πελιάδες κόρες του Πελία και αυτές υπνωτισμένες σκοτώνουν τον Πελία , τον πατέρα τους .
Με δυνατά μαγικά φάρμακα που είχε μαζί της -τα είχαν ανακαλύψει η μητέρα της Εκάτη και η Κίρκη- άλειψε το δέρμα της με αλοιφή για να φαίνεται ρυτιδωμένο, έβαψε τα μαλλιά της άσπρα και ντύθηκε σαν τις ιέρειες της Άρτεμης . Σε μικρό κούφιο άγαλμα της θεάς έκρυψε τα μαγικά φάρμακα και με το άγαλμα στο χέρι γυρνούσε στους δρόμους χορεύοντας με θρησκευτική έκσταση. Φώναζε ότι είχε φέρει το άγαλμα από τους Υπερβόρειους για το καλό του βασιλιά και της πόλης και πως όλοι οι πολίτες έπρεπε να το καλοδεχτούν. Κυριευμένη από θεϊκό οίστρο μπήκε στο παλάτι και τους έκανε να πιστέψουν πως η θεά είχε έρθει στο σπίτι για καλό. Είπε στον Πελία ότι η Άρτεμη θέλει να τον ανταμείψει για την ευσέβειά του δίνοντας πίσω τα νιάτα του. Για να τον πείσει, δοκίμασε πρώτα στον εαυτό της. Σε ένα θάλαμο του παλατιού, μόνη, με νερό ξέπλυνε την αλοιφή και παρουσιάστηκε μπροστά στον βασιλιά σαν νέα κοπέλα. Τον υπνώτισε με μάγια και τον έκανε να βλέπει στον αέρα ένα άρμα με φίδια και πάνω του τη θεά που τάχα είχε έρθει από τους Υπερβόρειους για να την φιλοξενήσει στο παλάτι. Ο Πελίας πείστηκε και ζήτησε από τις κόρες του να την υπακούσουν. Εκείνη είπε ότι για να τον ξανακάνει νέο θα έπρεπε να τον σκοτώσουν τη νύχτα που θα κοιμόταν, να τον κομματιάσουν και να τον βράσουν με τα φάρμακα που θα τους έδινε. Για να τις πείσει μπροστά στις κόρες του Πελία έσφαξε ένα γέρικο κριάρι και αφού το έκοψε σε μικρά κομμάτια το μετέβαλε ύστερα με φάρμακα-μαγικά φίλτρα και μάγια σε ζωντανό αρνάκι (κατά άλλη εκδοχή τις υπνώτισε και τις έκανε να βλέπουν το είδωλο ενός αρνιού), δείχνοντας έτσι ότι μπορεί να επαναφερθεί με τον ίδιο τρόπο σε νεανική ηλικία κάθε γεροντικός οργανισμός, ακόμα και άνθρωπος. Οι θυγατέρες τότε κατέσφαξαν τον γέροντα Πελία προσδοκώντας τη μετατροπή του σε νέο. Έπρεπε μετά να προσευχηθεί στην Εκάτη με πυρσούς στο πιο ψηλό δώμα του παλατιού (μήνυμα προς τους Αργοναύτες να μπουν στην πόλη) στην κολχική γλώσσα. Οι Αργοναύτες μπήκαν, οι κόρες που τους πίστευαν νεκρούς νόμιζαν ότι είδαν φαντάσματα που τις κυνηγούσαν για να τις τιμωρήσουν για τον φόνο του Πελία. (Ολόκληρη η αφήγηση στο Διόδωρος 4.50-52)
ΘΕΑ ΕΚΑΤΗ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΑΓΕΙΑ
Ο Ιάσονας τελικά τα κατάφερε στην Κολχίδα με την βοήθεια της κόρης του Αιήτη , Μήδειας έφερε το χρυσόμαλλο δέρας στην Ιωλκό . Αλλά την εξουσία στην Ιωλκό δεν κατάφερε να πάρει από τον Πελία . Η Μήδεια που ακολούθησε τον Ιάσονα στην Ιωλκό , σε μια τελευταία προσπάθεια ανάκτησης της εξουσίας υπνωτίζει της Πελιάδες κόρες του Πελία και αυτές υπνωτισμένες σκοτώνουν τον Πελία , τον πατέρα τους .
Με δυνατά μαγικά φάρμακα που είχε μαζί της -τα είχαν ανακαλύψει η μητέρα της Εκάτη και η Κίρκη- άλειψε το δέρμα της με αλοιφή για να φαίνεται ρυτιδωμένο, έβαψε τα μαλλιά της άσπρα και ντύθηκε σαν τις ιέρειες της Άρτεμης . Σε μικρό κούφιο άγαλμα της θεάς έκρυψε τα μαγικά φάρμακα και με το άγαλμα στο χέρι γυρνούσε στους δρόμους χορεύοντας με θρησκευτική έκσταση. Φώναζε ότι είχε φέρει το άγαλμα από τους Υπερβόρειους για το καλό του βασιλιά και της πόλης και πως όλοι οι πολίτες έπρεπε να το καλοδεχτούν. Κυριευμένη από θεϊκό οίστρο μπήκε στο παλάτι και τους έκανε να πιστέψουν πως η θεά είχε έρθει στο σπίτι για καλό. Είπε στον Πελία ότι η Άρτεμη θέλει να τον ανταμείψει για την ευσέβειά του δίνοντας πίσω τα νιάτα του. Για να τον πείσει, δοκίμασε πρώτα στον εαυτό της. Σε ένα θάλαμο του παλατιού, μόνη, με νερό ξέπλυνε την αλοιφή και παρουσιάστηκε μπροστά στον βασιλιά σαν νέα κοπέλα. Τον υπνώτισε με μάγια και τον έκανε να βλέπει στον αέρα ένα άρμα με φίδια και πάνω του τη θεά που τάχα είχε έρθει από τους Υπερβόρειους για να την φιλοξενήσει στο παλάτι. Ο Πελίας πείστηκε και ζήτησε από τις κόρες του να την υπακούσουν. Εκείνη είπε ότι για να τον ξανακάνει νέο θα έπρεπε να τον σκοτώσουν τη νύχτα που θα κοιμόταν, να τον κομματιάσουν και να τον βράσουν με τα φάρμακα που θα τους έδινε. Για να τις πείσει μπροστά στις κόρες του Πελία έσφαξε ένα γέρικο κριάρι και αφού το έκοψε σε μικρά κομμάτια το μετέβαλε ύστερα με φάρμακα-μαγικά φίλτρα και μάγια σε ζωντανό αρνάκι (κατά άλλη εκδοχή τις υπνώτισε και τις έκανε να βλέπουν το είδωλο ενός αρνιού), δείχνοντας έτσι ότι μπορεί να επαναφερθεί με τον ίδιο τρόπο σε νεανική ηλικία κάθε γεροντικός οργανισμός, ακόμα και άνθρωπος. Οι θυγατέρες τότε κατέσφαξαν τον γέροντα Πελία προσδοκώντας τη μετατροπή του σε νέο. Έπρεπε μετά να προσευχηθεί στην Εκάτη με πυρσούς στο πιο ψηλό δώμα του παλατιού (μήνυμα προς τους Αργοναύτες να μπουν στην πόλη) στην κολχική γλώσσα. Οι Αργοναύτες μπήκαν, οι κόρες που τους πίστευαν νεκρούς νόμιζαν ότι είδαν φαντάσματα που τις κυνηγούσαν για να τις τιμωρήσουν για τον φόνο του Πελία. (Ολόκληρη η αφήγηση στο Διόδωρος 4.50-52)
Όμως ούτε αυτή την φορά ο Ιάσονας ήταν γραφτό να πάρει την εξουσία στην Ιωλκό . Ο μοναδικός γιος του Πελία , Άκαστος , αρπάζει την εξουσία πριν τον Ιάσονα . Ο Ιάσονας μετά και απ΄αυτό δεν είχε άλλη επιλογή, από του να φύγει από την Ιωλκό .
Που πήγε ;
Μα φυσικά στην Κόρινθο . Όπου ανεξήγητα σήμερα τον υποδέχθηκαν καλά . Άρα μπορεί να μην έφυγε κυνηγημένος όπως θέλει ο μύθος από την Κολχίδα . Μην ξεχνάμε ότι η Κολχίδα ήταν αποικία της Κορίνθου .
Μετά από 10 έτη όταν βασιλιάς της Κορίνθου ήταν ο Κρέοντας , ο Ιάσονας αποφασίζει να χωρίσει την Μήδεια και να παντρευτεί την κόρη του βασιλιά της Κορίνθου Κρέοντα , Γλαύκη . Όμως ας μην ξεχνάμε ότι η Μήδεια ήταν μάγισσα , και έκανε πολλές θυσίες για τον Ιάσονα . Βέβαια είναι απίθανο να πιστεύουμε τον μύθο του Ευριπίδη ότι σκότωσε τα παιδιά τους , αλλά σίγουρα η πίκρα της ήταν μεγάλη ... και ο Ιάσονας δεν είχε καλό τέλος . Πέθανε αργότερα από ατύχημα , όταν ένα κατάρτι έπεσε στο κεφάλι του .
Ως τώρα δεν έχουμε αναφέρει τίποτε για τον Πηλέα .
Ποιος ήταν ο Πηλέας ;
Ο Πηλέας ή Πηλεύς ήταν γιος του βασιλιά της Αίγινας Αιακού και της Ενδηίδας ,κόρης του Χείρωνα . Ο Αιακός της Αίγινας , έκανε δύο παιδιά τον Πηλέα και τον Τελαμώνα . Στην Αίγινα την εποχή εκείνη ο κόσμος ήταν πολυπληθής στο νησί και ίσως από εκεί πήραν το όνομα Μυρμηδόνες . Έπρεπε λοιπόν να μεταναστεύσουν . Ένα μέρος από τους Μυρμηδόνες πήρε ο Τελαμώνας και πήγε στην γειτονική Σαλαμίνα . Και ένα μέρος πήρε ο Πηλέας και πήγε Βόρεια . Όταν έφθασε στην Φθία , νυμφεύθηκε την κόρη του βασιλιά της Φθίας , Αντιγόνη . Βασιλιάς την εποχή εκείνη στην Ιωλκό ήταν ο Άκαστος , ο γιος του Πελία και είχε ως γυναίκα την Αστυδάμεια .
Ο Πηλέας και Άκαστος είχαν σχέσεις φιλικές . Ο Πηλέας ήταν τακτικός θαμώνας στο παλάτι της Ιωλκού και κυνηγούσαν στο Πήλιο με τον Άκαστο. Το κακό όμως δεν άργησε να γίνει ...
Ποιο ήταν το κακό ;
Έπεσε Έρωτας ... Η Αστυδάμεια , η γυναίκα του Άκαστου, ερωτεύτηκε τον Πηλέα .
Ο μύθος λέει ότι ο Πηλέας απέκρουσε την Αστυδάμεια , αυτή στέλνει τα μαντάτα στην γυναίκα του Αντιγόνη στην Φθία και αυτή αυτοκτονεί . Ερωτική Τραγωδία ,δηλαδή. Αν έγιναν τα πράγματα έτσι ή διαφορετικά δεν έχει και μεγάλη σημασία . Ο Πηλέας εκ των πραγμάτων έπρεπε να πάρει την εξουσία και στην Ιωλκό , μετά την αυτοκτονία της γυναίκας του Αντιγόνης . Σ΄αυτό το επιχείρημα ίσως τον βοήθησε και ο Ιάσονας . Είναι η τελευταία φορά που εμφανίζεται επί σκηνής ο Ιάσονας.
Ο Πηλέας έγινε τελικά άνακτας της Ιωλκού .
Ο Πηλέας έγινε τελικά άνακτας της Ιωλκού .
Γιατί λέμε άνακτας και όχι βασιλιάς ;
Γιατί ανέκτησε την εξουσία βιαίως .
Βασιλιάς σημαίνει , ότι βάση σου είναι ο λαός . Άρα δεν είχε κατ΄αρχήν την επιδοκιμασία του λαού . Και πως να την έχει αφού ήρθε ως κατακτητής από την Φθία . Άσχετα αν αργότερα ο λαός μπορεί να το αγάπησε. Στον σημερινό Άνω Βόλο υπάρχει το χωριό Ανακασιά .
Τι σημαίνει Ανακασιά ;
Για να καταλάβουμε καλύτερα το τοπωνύμιο ας βάλουμε στην θέση του Βασιλικά . Άρα πιθανώς εκεί μπορεί να ήταν και τα ανάκτορα της Ιωλκού . Αν δούμε τον παρακείμενο χάρτη που αφορά μεν την Δημητριάδα , περί το 300 π.Χ , δεν υπάρχει ο σημερινός Βόλος . Ήταν δηλαδή θάλασσα . Δηλαδή η ακτογραμμή έφθανε σίγουρα μέχρι τους πρόποδες Πηλίου το 2000 π.Χ Τα μόνα μυκηναϊκά ευρήματα που υπάρχουν σήμερα είναι στα παλαιά του Βόλου ,στον λόφο ύψους 15 μέτρων , στον τάφο του Καπακλί και στο Διμήνι που και αυτό ήταν παραθαλάσσιο , την εποχή εκείνη .
συνεχίζεται