------------------
Θα μιλήσουμε για τον Θεόφιλο Καΐρη κατ΄ αρχήν για τα πολιτικά του πιστεύω και θα αφήσουμε για το τέλος τα θρησκευτικά του πιστεύω ...
Γεννήθηκε στη Νάξο το 1780. Αρχικά μετέβη για σπουδές στην Κωνσταντινούπολη και στη συνέχεια σπούδασε νομικά στη Μόσχα και ακολούθως ιατρική στη Ρώμη. Επανερχόμενος στην Ελλάδα προσλήφθηκε αρχικά ως γραμματέας στο Ρωσικό Προξενείο της Πάτρας. Το1814 μετέβη στα Ιωάννινα προσπαθώντας να πείσει τον Αλή Πασά ότι ο Τσάρος της Ρωσίας θα τον βοηθούσε σε ενδεχόμενη εξέγερσή του κατά του Σουλτάνου.
O Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος (Κωνσταντινούπολη 1815 – 14 Απριλίου 1891 Αθήνα) ήταν ιστορικός που χαρακτηρίζεται από τους σύγχρονους ιστορικούς ως ο «πατέρας» της ελληνικής ιστοριογραφίας. Είναι ο θεμελιωτής της αντίληψης της ιστορικής συνέχειας της Ελλάδας από την αρχαιότητα έως σήμερα, αφού καθιέρωσε στην διδασκαλία του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών την τριμερή διαίρεση της ελληνικής ιστορίας (αρχαία, μεσαιωνική και νέα) και επιδίωξε να αναιρέσει τις κυρίαρχες εκείνη την εποχή απόψεις ότι η Βυζαντινή αυτοκρατορία ήταν περίοδος παρακμής και εκφυλισμού που δεν αναγνωριζόταν ως τμήμα της ελληνικής ιστορίας. Πιστεύεται ότι έθεσε τις βάσεις για τη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας της νεοελληνικής κοινωνίας.
Στα 18 του ,το 1801 , χειροτονήθηκε διάκονος . Το 1806 πηγαίνει στην Πίζα και σπουδάζει Μαθηματικά και Αστρονομία .Το 1812 διδάσκει πλέον στην Σχολή των Κυδωνιών Φιλοσοφία και Φυσικές Επιστήμες . Τί ήταν η Σχολή των Κυδωνιών ;
Το Αϊβαλί υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα ιστορικά κέντρα του Ελληνισμού στη Μικρά Ασία, το δεύτερο μετά τη Σμύρνη.
Η Ακαδημία των Κυδωνιών,υπήρξε ένα από τα αξιολογότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του τουρκοκρατούμενου Ελληνισμού, ο Βενιαμίν Λέσβιος δίδαξε φιλοσοφία,μαθηματικά και φυσιογνωστικές επιστήμες, μαθήματα «καινοφανή» για την εποχή, γεγονός που προκάλεσε την αντίδραση εκκλησιαστικών κύκλων και διωγμό εναντίον του σοφού λογίου. Το 1811 τη διεύθυνση της Ακαδημίας ανέλαβε ο επίσης ονομαστός λόγιος Θεόφιλος Καΐρης και δίδαξε ως τις αρχές του 1821, όταν μυημένος στη Φιλική Εταιρεία εγκατέλειψε τις Κυδωνίες για να λάβει μέρος στην Ελληνική Επανάσταση του 1821. Παράλληλα, δίδαξε και ο Γρηγόριος Σαράφης, ενώ μαθητές της Ακαδημίας, κυρίως Έλληνες, τίμησαν αργότερα τα ελληνικά γράμματα. Στην Ακαδημία φοίτησαν και λίγοι Βούλγαροι και Ρουμάνοι.
Ο Θεόφιλος Καΐρης ήταν βέβαια μυημένος στην Φιλική εταιρεία αλλά σίγουρα δεν ήξερε τα απόκρυφα της Ρώσικης στην ουσία εταιρείας . Ο Θεόφιλος Καΐρης σηκώνει τη σημαία της Επανάστασης . Τι είχε άραγε μέσα στο μυαλό του ; Σίγουρα ένα καλύτερο αύριο για τους Έλληνες . Τα δεδομένα για αυτόν ήταν ότι στην Σχολή των Κυδωνίων στο σημερινό Αϊβαλί δίδασκε στους Έλληνες , στους Τούρκους στους Βούλγαρους , Ρουμάνους , σε όλον τον κόσμο που είχε την ανάγκη του . Τι άραγε θα προσδοκούσε από το Νέο Ελληνικό κράτος ;
Το νέο Ελληνικό κράτος του προσέφερε θέση στην πολιτική , θέση στο Νεο ιδρυθέν πανεπιστήμιο . Όλα τα αρνήθηκε . Αντί αυτού έκανε το ορφανοτροφείο στην Άνδρο . Μάζεψε ότι λεφτά μπορούσε από δωρεές και ξόδεψε όλη την περιουσία του . Το ορφανοτροφείο είχε 100 εσωτερικούς μαθητές και 500 εξωτερικούς . Πέραν αυτού είχε μαθητές τα ορφανά των Ψαρών αλλά και μαθητές Καθολικούς που παρέμειναν στο Νησί και Μουσουλμάνους Τούρκους . Σε άλλο κεφάλαιο θα αναλύσουμε τι δίδασκε επιτέλους ο Θεόφιλος Καΐρης και θεωρήθηκε αιρετικός από την Ιερά Σύνοδο . Αυτή ήταν η κοσμο θεωρία του Θεόφιλου Καΐρη ταυτόσημη με τον Ρήγα αλλά και με το πνεύμα της εποχής . Την Γαλλική επανάσταση τον Βολταίρο και τον Κοραή . Όμως ο υπερσυντηριτισμός που επεκράτησε στην Ελλάδα καταδίωξε τον Κοραή που ήταν και διπλωμάτης , πόσον μάλλον τον Θεόφιλο Καΐρη που ήταν ένας πρώιμος Γκάντι .
Η Ιερά Σύνοδος τον καταδίκασε σε εξορία στην Σκιάθο και στην Θήρα . Εκεί ακόμη και τους μοναχούς της περιοχής τους φέρνει με το μέρος του . To Ελληνικό κράτος εκτελούσε τις εντολές της Ιεράς Συνόδου. Έστελνε τα πολεμικά πλοία και το στρατό να συλλάβει ένα γεροντάκι . Ο κόσμος της Άνδρου αντιδρούσε αλλά δεν μπορούσε να κάνει τίποτα στους μαυροφορεμένους . Έπεφτε ανάθεμα ... Οπως ακριβώς συμβαίνει και σήμερα .
Η υγεία του όμως άρχισε να κλονίζεται. Δεν αντέχει το επόμενο δικαστήριο της Σύρας και πεθαίνει μέσα στις φυλακές το 1853. Σε 10 μέρες από τον θάνατό του ο Άρειος Πάγος τον δικαιώνει.
Ο ίδιος ο Καΐρης δεν αυτοσυστηνόταν ως εισηγητής ή ιδρυτής νέας Θρησκείας ή νέας Εκκλησίας. Θεωρούσε τον Θεό ως μόνο δάσκαλο της Θεοσέβειας. Ο Καΐρης όριζε τη Θεοσέβεια ως εκείνη τη δύναμη προς την οποία ο άνθρωπος προς «τον απόλυτον και απεριόριστον του υπέρτατου Όντος και Θεού των όλων τείνει σεβασμόν και εξ αυτού αναπτυχθείσα ενέργεια», είναι «εν πνεύματι και αληθεία του υψίστου και μόνου λατρευτέου Όντος άμεσος και έμμεσος λατρεία». Και αλλού, «οδηγεί (ενν. η Θεοσέβεια) τον άνθρωπιν εις το υπέρ φύσον άκτισον και απειροτέλειον όν, το μόνον και να δημιουργή και να πλάττη, και να φωτίζη και να ζωογονή και να τελειοποιή δυνάμενον[...] διδάσκει αναντιρρήτους,υψηλάς, αμεταβλήτυς, αϊδίους, υπερφυσικάς, αλλ' εν αυτώ απλουστάτας, φωτεινάς και ευκαταλήπτους, και αγαπητότατας αληθείας[...]κατασταίνουσα τον άνθρωπον αληθώς ένθεον, θεοφώτιστον και θεοδίδακτον, θεόπνευστον και θεοκίνητον, θεότευκτον τω όντι του μόνου κτιστού και πλάστου,του μόνου ζωοποιού και απειροτέλειου όντος πλαστούργημα και ζωοοποίημα και δημιούργημα».
Στα Πρακτικά της Συνόδου του Βασιλείου με ημερομηνία 21 Οκτωβρίου 1839 ο Καΐρης «εναντίον της Χριστιανικής Θρησκείας δεν εδίδαξεν ούτε ωμίλησε [...]ό,τι δ' αυτός φρονεί δεν εκήρυξε εις ουδένα».
Για τον Χρήστο Γιανναρά επρόκειτο για μια ιδιότυπη θρησκοληψία μυστικιστικού ηθικισμού. Ο ίδιος συγγραφέας γενεαλογεί το θεωρητικό-μεταφυσικό και ηθικο-πρακτικό μέρος του Καΐρειου θρησκευτικού συστήματος στις μεταρρυθμιστικές φιλοδοξίες του Κοραή και γενικά των Διαφωτιστών. «Πρόκειται για ένα τυπικό Δεϊσμό» Για τον Γιάννη Καρά, Διευθυντή Ερευνών στο Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, «ο Θεόφιλος Καΐρης δεν ήταν άθεος. Πιστεύει εις έναν Θεόν Πατέρα Παντοκράτορα.Ποιητήν ουρανού και γη, ορατων τε πάντων και αοράτων» .Για την ιστορικό Έλλη Σκοπετέα, επρόκειτο για αίρεση, η αλλοπροσαλλη, αλλοπρόσαλλα διατυπωμένη θεοσέβεια.
Αποτίμηση της προσωπικότητας και δράσης του Καΐρη
Ο Χρυσόστομος Παπαδόπουλος τον θεωρεί «ευσεβή και ζηλωτή κληρικό», ο οποίος όμως περιέπεσε σε πλάνες.«Ήταν προικισμένος με μεγάλες πνευματικές δυνάμεις, με τις οποίες μπορούσε πράγματι να αναγεννήσει την Ελλάδα, αλλά η θρησκευτική του πλάνη ανέκοψε απότομα το μορφωτικό του έργο » . Για τον Γεώργιο Σκληρό, ο οποίος σε άρθρο του στον Νουμά επιθυμεί να καταδείξει τη διαφορά ανάμεσα σε μεταφυσική και διαλεκτική μέθοδο, λέει για τον Καΐρη, πως «καταδιώχτηκε. Έτσι πεθαίνουν όσοι προτρέχουν της εποχής των» . Για τον Charles Frazee, ο Καΐρης, «ήταν τοσο ατομιστής, ώστε υποβαθμιζόταν η διδασκαλία του». Όπως η Έλλη Σκοπετέα σημειώνει, ο Καΐρης ήταν «μοναδικής συνέπειας[...] ζηλωτής των ιδεών του διαφωτισμού.[...] και από την παραφροσύνη, αν όχι και από την καταστροφή, τον σώζει η αίρεση[...] η θεόσέβεια » «Προοδευτικός δάσκαλος [...]πριν από την Επανάσταση[...]συνεπής στον θρησκευτικό του αντικομφορμισμό» για τον Κιτρομηλίδη.
Τα πιστεύω του.
«Θεοσέβεια» ήταν η πίστη του Καΐρη, περί της ύπαρξης του ενός και μοναδικού Θεού, ο οποίος πρυτανεύει των πάντων και αντίθετος στο τρισυπόστατο τη Αγίας Τριάδας, επηρεασμένος μάλλον από τις μονοθεϊστικές αντιλήψεις του Ευρωπαϊκού διαφωτισμού. Όπως ήταν φυσικό, μόλις αντιλήφθηκε κάτι τέτοιο το εκκλησιαστικό κατεστημένο, τον κατηγόρησε ως αιρετικό και για δημιουργία καινούργιας θρησκείας, του «Θεοσεβισμού». Η Ιερά Σύνοδος, του ζήτησε να προβεί σε «ομολογία πίστης», στην οποία δεν απάντησε, θεωρώντας την ως καταπιεστική της συνείδησής του. Στην συνέχεια η Κυβέρνηση ενδίδοντας στις πιέσεις της εκκλησίας, έστειλε να τον πάρει ο αρχηγός του στόλου Κ. Κανάρης, για να τον οδηγήσει στο εκκλησιαστικό δικαστήριο. Παρά την δήλωσή του ότι δεν διδάσκει Θεολογία, αλλά φιλοσοφία, δικάσθηκε. Στην απολογία του ο Καΐρης είπε: «Ούτε εισηγητής, ούτε ιδρυτής νέας θρησκείας είμαι, διότι φρονώ ότι τούτο δεν είναι έργον ανθρώπου, καθόσον τα τοιαύτα εις δύναται, ο εκ του μηδενός παράγων το σύμπαν. Η Θεοσέβεια δεν έχει άλλον διδάσκαλο ει μη μόνον τον Θεόν, καθότι επομένως είναι απόρροια της ηθικής του Θεού επομένως, ως προείπων, ούτε καθιδρυτής είμαι της Θεοσέβειας, ούτε προσηλυτιστής είμαι υπέρ αυτής».
Παρ’ όλα αυτά στις 23 Οκτωβρίου 1839, η ετυμηγορία ήταν καταδικαστική. Ο γραμματέας της Συνόδου Θεόκλητος Φαρμακίδης, τον υπερασπίσθηκε και ζήτησε να του επιτραπεί να φύγει στο εξωτερικό, αντίθετα ο Κ. Οικονόμου, παλιός συμμαθητής του, ζήτησε με πάθος την καταδίκη του, προφανώς γιατί είχε απορρίψει παλαιότερα την πρόσκληση του φίλου του Κίγγ, να διδάξει στην σχολή του. Τον καθαίρεσαν και τον εξόρισαν στο μοναστήρι της Σκιάθου, όπου οι σκοταδιστές καλόγεροι τον κακομεταχειρίσθηκαν μέχρι θανάτου. Για να αποφευχθούν τα χειρότερα τον μετέφεραν στην Σαντορίνη, όπου η διαβίωση ήταν καλύτερη. Μετά από δύο χρόνια τον απέλασαν στο εξωτερικό, όπου έγινε δεκτός με τιμές. Αργότερα, μετά την Συνταγματική Επανάσταση της 3ης Σεπτέμβρη του 1943 και με τη βοήθεια του φίλου του Ιωάννη Κωλέττη, επέστρεψε στην Άνδρο και συνέχισε στην σχολή του.
Δεν πέρασε πολύς καιρός και τώρα άρχισαν νέες ανακρίσεις από την κρατική εξουσία, αφού δεν ήταν πια ιερωμένος. Οι ανακρίσεις τον έφεραν στο δικαστήριο της Σύρου αυτή τη φορά, μαζί με τους φίλους του, Γρ. Δεσποτόπουλο, Σπ. Γλαυκωπίδη και Θ. Λουλούδη ή Μονοκόνδυλο. Με την απόφαση 181/21.12.1852 του Πλημμελειοδικείου Σύρου, όλοι κρίθηκαν ένοχοι και μάλιστα ο Καϊρης με φυλάκιση δύο χρόνων. Ο Θεόφιλος Καΐρης οδηγήθηκε στα Λαζαρέτα της Σύρας. Ήδη ήταν γέρος, 69 ετών, πολύ ταλαιπωρημένος και άρρωστος, με ένα τραύμα που είχε από το μέτωπο, στα χρόνια της Επανάστασης. Ήδη μέσα στο υγρό μπουντρούμι επιδεινώθηκε η κατάστασή του και σε λίγες μέρες πέθανε από σηψαιμία. Το ημερολόγιο έγραφε 13 Ιανουαρίου του 1853.
Οι αρχές αρνήθηκαν στους συγγενείς του να τον ενταφιάσουν στο νεκροταφείο για την αποφυγή προσκυνήματος και αφού ο τοπικός ιερέας δεν παρείχε άδεια ταφής στο κοιμητήριο, χωρίς νεκρώσιμη ακολουθία και υπό την επίβλεψη της αστυνομίας ενταφιάστηκε άλλοι λένε έξω από την Ερμούπολη άλλοι λένε κάπου κοντά στο λοιμοκαθαρτήριο της Ερμούπολης.
Την επομένη της ταφής του άγνωστοι βέβηλοι άνοιξαν τον τάφο του διδασκάλου τεμάχισαν τη σορό του και έριξαν μέσα στα σωθικά του ασβέστη. Μερικές μέρες αργότερα, εννέα για την ακρίβεια, ο Άρειος Πάγος, με την απόφαση 19/19.1.1853 τον απάλλαξε από την κατηγορία, αλλά ήταν πολύ αργά πλέον.
Για άλλη μια φορά ο σκοταδισμός, η μισαλλοδοξία και ο φανατισμός έπαιξαν καταλυτικό ρόλο. Δίκασαν και καταδίκασαν έναν αθώο, όπως έχει ξαναγίνει άπειρες φορές στο παρελθόν, χωρίς να υπάρχει κάποιο ουσιαστικό στοιχείο να τον κατηγορήσουν. Τα ίδια που συνέβαιναν τότε, συμβαίνουν και σήμερα. Οι ιδέες και οι φωτισμένοι άνθρωποι κυνηγιούνται με κάθε τρόπο.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο Καΐρης ήταν από τους πρωτεργάτες της Επανάστασης, αλλά και βοήθησε ποικιλότροπα το Ελληνικό έθνος. Δάσκαλος του Γένους και ένα από τα πιο φωτισμένα μυαλά της εποχής εκείνης, ήταν κατά κοινή ομολογία, ο Καΐρης. Αντί για ευχαριστώ, τον έριξαν στα κελιά της φυλακής, λες και ήταν ο χειρότερος εγκληματίας.
Για χρόνια ο κόσμος θεωρούσε ότι τα βιβλία του έχουν χαθεί όλα, έτσι μας έλεγαν τουλάχιστον. Τελευταία μάθαμε πως υπάρχουν όλα και πολλά συγγράμματά του ανέκδοτα. Ήταν το μίσος και η εμπάθεια εναντίον ενός ανθρώπου που δεν μπορούσαν και δεν μπορούν να τον καταλάβουν.
Ήταν ο φόβος μήπως δημιουργήσει καινούργια θρησκεία; Το πιθανότερο είναι να ισχύουν και τα δύο και η πολιτεία με την εκκλησία, σε αγαστή συνεργασία ευρισκόμενες πάντα, τον εξανδραπόδισαν.
Η αλήθεια είναι, ότι ο Θεόφιλος Καΐρης ήταν χίλια χρόνια (και περισσότερο) μπροστά από την εποχή του. Στη σχολή του είχε μαθητές, από όλα τα κράτη και όλες τις θρησκείες, και αυτό ακριβώς δίδασκε.
Αν εσύ τον Θεό το λες Βούδα, ή Αλλάχ, ή Ιεχωβά, ή όπως αλλιώς, είναι ο ίδιος Θεός. Σήμερα, 2.000 χρόνια μετά τον Χριστό, είμαστε στο ίδιο σημείο, αγκυλωμένοι στα ίδια πράγματα και αναζητήσεις. Εγκλωβισμένοι στα μικροσυμφέροντα και στις ρατσιστικές μας ανασφάλειες. Σημασία έχει η αγάπη, ο σεβασμός (στον άλλο και στο περιβάλλον), η προσπάθεια.
Έχουν υπάρξει στην πάροδο του χρόνου στην ιστορία της ανθρωπότητας πολλές αιρέσεις. Πολλές από αυτές με χιλιάδες οπαδούς που ακόμη και σήμερα είναι δραστηριοποιημένοι και επιδρούν ακόμα με διάφορους τρόπους στο ηθικό – φιλοσοφικό - κοινωνικό γίγνεσθαι της ανθρωπότητας..
Η «Θεοσέβεια» του Θεόφιλου Καΐρη, δεν ήταν απλά μια αίρεση. Με προσεκτική μελέτη σήμερα κάποιος θα έλεγε ότι δεν ήταν καν αίρεση. Ήταν ένα φιλοσοφικό σύστημα, μια κοσμοθεωρία τόσο απλή και αληθινή, βασισμένη σε ανθρωπιστικές πνευματικές, πολιτιστικές και ηθικές αξίες που για αυτόν τον λόγο δεν έγινε κατανοητή και για αυτό μισήθηκε και πολεμήθηκε με τέτοιο μένος.
Αν αυτή η οπισθοδρομική χώρα και ο λαός της είχαν συνειδητοποιήσει τι ακριβώς έλεγε αυτός ο άνθρωπος σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα κοινωνικό, φιλοσοφικό, ηθικό σύστημα τόσο πρωτοπόρο αλλά και τόσο κοντά στα σημερινά δεδομένα του κόσμου που θα μιλούσαμε για μια νέα κοσμοθεωρία που θα μπορούσε να σώσει την ανθρωπότητα.
Δυστυχώς δεν έγιναν έτσι τα πράγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου