Translate

Τετάρτη 17 Απριλίου 2024

'' ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ '' ΤΟΥ ΒΙΚΤΩΡ ΟΥΓΚΏ - Οι αναφορές στον Ελληνισμό...





Κάποιο καλοκαίρι του 1970 όταν από το δημοτικό περνούσα στο γυμνάσιο αγόρασα το πρώτο μου βιβλίο. ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ του Βίκτωρ Ουγκώ . Το δεύτερο βιβλίο που αγόρασα ήταν το ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ του Ντοστογιέφκυ. Και τα δύο βιβλία με επηρέασαν βαθύτατα και πιστεύω ότι διαμόρφωσαν την προσωπικότητά μου . Πρέπει όμως τώρα να ομολογήσω ότι τότε , στην ηλικία των 12 ετών , και στα δύο βιβλία διάβασα την υπόθεση του έργου και απέφευγα τις αναλύσεις - σχόλια των έργων . Με κούραζαν και ομολογώ ότι μάλλον δεν τα καταλάβαινα . Πέρασε ο καιρός ,διάβασα αναρίθμητα βιβλία και το συμπέρασμα σήμερα είναι ότι τα δύο αυτά βιβλία είναι αξεπέραστα . Προφανώς είναι σύμπτωση τα δύο πρώτα βιβλία που αγόρασα να τα θεωρώ τα καλύτερα βιβλία . Ίσως είναι όπως και ο πρώτος νεανικός έρωτας. Αξεπέραστος . Με την μόνη διαφορά σήμερα με τότε είναι ότι σήμερα διαβάζω τις αναλύσεις-σχόλια των έργων και όχι την υπόθεση των έργων . Δηλαδή σήμερα πηγαίνω στην ουσία των έργων και όχι στην επιφάνεια όπως την αντιλαμβάνομαι στην εφηβική ηλικία. 
Εδώ θα καταγράψουμε μερικά κορυφαία σχόλια των ΑΘΛΙΩΝ όπως και τις αναφορές του Β. Ουγκώ στην αρχαία Ελλάδα , που όπως φαίνεται ήταν μυημένος ... και όχι μόνο. Γράφει ότι το σύγχρονο Παρίσι είναι ότι η Αθήνα στην αρχαιότητα. Και ότι άρχισε η αρχαία Ελλάδα θα το αποτελειώσει η Γαλλία... 

Σε ιδανική μετάφραση Γ. Αλόη και πολυτονικό... Το έργο γράφτηκε το 1862. Ξεκινά από την Γαλλικη επανάσταση του 1789 και μετέπειτα την ήττα του Ναπολέοντα στο Βατερλω το 1815 ... Μέχρι το 1835. 
Μέσα από την ζωή του Γιάννη Αγιαννη...



 



134 - Με συγχωρείτε ,φίλοι για το καλαμπούρι . Άλλωστε και οι μεγαλοφυίες έπαιζαν κάποτε με τις λέξεις. Ο Μωυσής έκαμε λογοπαίχνιο με τον Ισαάκ, ο Αισχύλος με τον Πολυνείκη, η Κλεοπάτρα με τον Οκτάβιο . Θέλετε άλλο ; Ο Ιησούς έκαμε καλαμπούρι με το όνομα του Πέτρου ....


138 - Δόξα και τιμή στον Μπομπάρντ! Ο άνθρωπος αυτός είναι αρχαϊκός . Επειδή ,κυρίες μου πρέπει να μάθετε ότι και στην αρχαία Ελλάδα και Αίγυπτο υπήρχαν μπομπάρδες . Πάντοτε τα ίδια και τα ίδια και τίποτε καινούργιο . Τίποτε δεν έμεινε πρωτότυπο στην κτίσι του δημιουργού!Ουδέν κενόν υπό τον ήλιο ! Αυτή μπαίνει στο καίκι με αυτόν, όπως η Ασπασία έμπαινε στο στόλο της Σάμου με τον Περικλή . Έχετε ιδέαν τι ήταν η Ασπασία κυρίες μου ; Αν κι έζησε σε εποχές όπου οι γυναίκες δεν είχαν ακόμη ψυχή ,αυτή ήτανε ψυχή . Ψυχή φλογερότερη από τη φωτιά και συγχρόνως δροσερότερη από την αυγή. Στην Ασπασία ενώνονταν τα δύο άκρα της γυναίκας . Θεά και .... Δεν λέγω το τελευταίο της επίθετο .

218- Η συνείδησις είναι το χάος κάθε χίμαιρας ,κάθε επιθυμίας,κάθε αποπείρας. Είναι το συνεργείο των ονείρων ,το άντρον των ιδεών,για τις οποίες ο άνθρωπος ντρέπεται ,το πανδαιμόνιο των σοφισμάτων ,η παλαίστρα των παθών. Μπές μέσα από την πελιδνή όψι ενός ανθρωπίνου πλάσματος,που σκέπτεται και δες μέσα σ΄εκείνη την ψυχή και δες μέσα σ΄εκείνο το σκοτάδι. Κάτω από την εξωτερική σιωπή ,διαδραματίζονται γιγαντομαχίες ,όπως στον Όμηρο ,ορμούνε σε σύγκρουσι ύδρες και δράκοντες και σύννεφα φαντασμάτων , όπως στον Μίλτωνα ,σπείρες αλλόκοτες ,όπως στον Δάντη . Ζοφερό πράγμα αυτό ,το αχανές,το μέσα στον άνθρωπο,που μετράει με απόγνωσι μέσα σ΄ αυτές τις σκέψεις του εγκεφάλου και τις πράξεις του βίου του.

329 - Στην μάχη του Βατερλώ ... Οι Σκώτοι αυτοί πεθαίνανε με το Τιπερέρυ στο νου τους,όπως οι Έλληνες επέθαιναν με την ανάμνησι του Άργους .


463 - Είναι βέβαιον πως ο Ναπολέων έκαμε πολλά λάθη στην εκστρατεία του στη Ρωσία, κι ο Αλέξανδρος έκαμε λάθη στον πόλεμο του στην Ινδική, κι ο Καίσαρ έκαμε λάθη στον Αφρικανικό πόλεμο...


480 - Ο νους που μελετάει κάτι εργάζεται. Η σκέψεις είναι πράξις. Το βλέμμα το προσηλωμένο στον ουρανό κάνει ένα έργο. Ο Θαλής έμεινε τέσσερα χρόνια ακίνητος και ίδρυσε την φιλοσοφία.

532 - Το χαμίνι εκπροσωπεί το Παρίσι.Το Παρίσι εκπροσωπεί τον κόσμο . Γιατί το Παρίσι είναι κάτι σαν σύνολο.Το Παρίσι είναι ο κολοφών του ανθρωπίνου γένους.Το Παρίσι έχει Καπιτώλιον , το δημαρχείον . Παρθενώνα , την εκκλησία της Παναγίας των Παρισίων.Αβεντίνον όρος το προάστειον του Αγίου Αντωνίου. Ιερά οδόν το μπουλβάρ των Ιταλών. Ναόν του Αιόλου ,την κοινή γνώμη.Κάθε τι που υπάρχει αλλού , βρίσκεται και στο Παρίσι.Το Παρίσι σημαίνει ,κόσμος.Το Παρίσι είναι αι Αθήναι , η Ρώμη,η Σύβαρις,η Ιερουσαλήμ.


577 - Δεν ήθελε να υπαρχή στην γη άνθρωπος χωρίς πατρίδα. Εκείνο που ονομάζουμε σήμερα διεθνισμό, υπήρχε μέσα στην ψυχή του.... Γιατι η Τουρκία πάνω στην Ελλάδα; Γιατί η Ρωσία πάνω στη Βαρσοβία; Γιατί η Αυστρία πάνω στη Βενετία;

581 - Βλέπουμε ανθρώπους που φαίνονται γεννημένοι για νάναι το εναντίον , το αντίθετον.Ο Πολυδεύκης,ο Πάτροκλος , ο Ηφαιστίων ,ζουν υπό τον όρο να προηγήται αυτών ένας άλλος . Τ΄όνομά τους είναι συνέχεια και γράφεται πάντοτε μπαίνοντας μπροστά ο σύνδεσμος ''και''. Η ύπαρξίς των δεν ανήκει ολόκληρη σ΄αυτούς ,μα είναι η πίσω πλευρά της ειμαρμένης ενός άλλου ανθρώπου . 

587 - Ποιον λαόν θέλετε να θαυμάσω ; την Ελλάδα;  Oι Αθηναίοι ,οι Παρισινιοί εκείνης της εποχής ,εθανάτωναν τον Φωκίωνα κι εκολάκευαν τους τυράννους σε τέτοιο βαθμό, ώστε ο Θνησιφόρος έλεγε για τον Πεισίστρατο...Τα ούρα του τραβάνε τις μέλισσες ...

Ο Φωκίων ήταν πολιτικός και στρατηγός της αρχαίας Αθήνας. Θεωρούνταν ο χρηστότερος δημόσιος άνδρας της εποχής του, δίκαιος, έντιμος, γενναίος, αφιλοκερδής και δημοκράτης. Το μόνο του μειονέκτημα ήταν πως δεν μπορούσε να πείσει με τον λόγο του. Αυτό δεν εμπόδισε να εκλεγεί 45 φορές στρατηγός, πράγμα πρωτοφανές στην Αθήνα.Παρ όλα αυτά καταδικαστηκε εις θάνατο  από τους δημαγωγός το 318 π. Χ. και ήπιε το κώνειο. Η Αθήνα αναγνώρισε αργότερα το λάθος και απεκατεστησε την μνήμη του με έναν ανδριάντα. 

604 - Για τον κ.Βοιδά ,όλες οι πολιτικές πεποιθήσεις ήσαν αδιάφορες .Ολες χωρις διάκριση τις καταλάβαινε και τις παραδεχότανε για να τον αφήνουν ήσυχον.Το ίδιο οι Ελληνες ονόμαζαν τις Μανίες για πιο καλά Ευμενίδες.

Η τραγωδία Ευμενίδες του Αισχύλου αποτελεί το τρίτο έργο της Ορέστειας, της μοναδικής σωζόμενης αρχαίας τριλογίας.

Στο έργο του αυτό, ο Αισχύλος καταφέρνει να μετατρέψει τη φυσιογνωμία των Ερινύων που ήταν θεότητες τρομερές και εκδικητικές και να τις κάνει πιο προσιτές στις εγκλήσεις του λαού μιας και μας δίνει τη δυνατότητα μέσω έγκλησης να απευθυνθούμε σ' αυτές και να τις παρακαλέσουμε για επιείκεια.

Η «Ορέστεια» του Αισχύλου είναι ένας ύμνος της Δικαιοσύνης, που στηρίζεται στον ηθικό νόμο. Οι «Ευμενίδες» καταργούν την αυτοδικία και επιβάλουν την κρατική Δικαιοσύνη. Παραμερίζουν τις επάρσεις και τις άνομες πράξεις. Επιβάλλουν το «μέτρο» που πρέπει να είναι ο χρυσός κανόνας.
Ο Αισχύλος με τις «Ευμενίδες» του συνιστά στους Αθηναίους πολίτες να σέβονται τον Άρειο Πάγο, του οποίου τα δικαστικά έργα συνδέονταν στενά με τη λατρεία των Ευμενίδων. Έπειτα αποτρέπει τους Αθηναίους να μεταθέσουν τις φονικές δίκες απ' τον Άρειο Πάγο στα δικαστήρια των Ηλιαστών.
Στις «Ευμενίδες» του Αισχύλου συγκρούονται οι Ερινύες, τα σκοτεινά και καταχθόνια πνεύματα του μίσους και της αντεκδίκησης με τον Απόλλωνα, που συμβολίζει τον φωτισμένο νου και τον πολιτισμό. Οι Ερινύες εκπροσωπούν την πρωτόγονη και βάρβαρη περίοδο της ζωής του ανθρώπινου γένους. Αντίθετα, ο Απόλλωνας εκπροσωπεί την πολιτισμένη ζωή που αντικαθιστά την εκδίκηση με την εξιλέωση, και τον εξαγνισμό του φονιά, Γι' αυτό ο Απόλλωνας στέλνει τον μητροκτόνο Ορέστη στην Αθήνα για να κριθεί για τη μητροκτονία του. Η θεά Αθηνά, ως προστάτιδα της Αθήνας, υποδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να δικαστεί ο μητροκτόνος Ορέστης. Ορίζει ως κριτές (δικαστές) τους ανθρώπους (τους δίκαιους Αθηναίους πολίτες), όχι τους θεούς. Δεν ορίζει έναν άνθρωπο - τον άρχοντα - που μπορεί να κρίνει - υποκειμενικά και αυθαίρετα, αλλά προτείνει τη συγκρότηση ολόκληρου δικαστηρίου, και όχι ενός απλού δικαστηρίου, αλλά ενός ορκωτού και εκλεγμένου απ' τον αθηναϊκό λαό δικαστηρίου. Τότε η Αθήνα εδραίωνε τους θεσμούς της άμεσης δημοκρατίας, όπου ο λαός ασκούσε άμεσα τη δικαιοσύνη. 



940 - ...οι πλανημένοι δρόμοι του πλήθους , λαός κάνοντας νεύμα αρνητικό στην πρόοδο .Ο Ράμος που τον σκοτώνουν οι μαθηταί ,ο Ρουσώ που διώχνεται απο την Ελβετία και λιθοβολείται ,είναι η στάσις.Ο Ισραήλ κατά του Μωϋσή ,αι Αθήναι κατά του Φωκίωνος ,η Ρώμη κατά του Σκιπίωνος ,είναι η στάσις.Το Παρίσι κατα της Βαστίλλης είναι η ανταρσία.
Οι στρατιώτες εναντίον του Αλεξάνδρου ,οι ναύτες εναντιον του Χριστοφορου Κολόμβου ,είναι μια,η ιδια αποστασία.Αποστασία παράνομη.γιατι ο Αλέξανδρος κανει στην Ασια με το ξιφος οτι κάνει ο Κολόμβος στην Αμερικη με την ναυτικη πυξίδα.κι ο Αλεξανδρος και ο Κολόμβος ανακαλύπτουν έναν νεο κόσμο.
Καποτε ο λαος άπιστεί προς τον εαυτόν του.Το πληθος προδίδει κάποτε τον λαό.




Δεν υπάρχουν σχόλια: