ΓΝΩΘΙ ΜΑΘΩΝ
Το μαντείο των Δελφών στους χρησμούς του δεν προφητεύει, δεν προλέγει το μέλλον αλλά σημαίνει . Το μέλλον είναι πάντα άδηλον , ακόμη και οι Θεοί δεν είναι εις θέσιν να προδικάσουν το μέλλον ,καθώς άνθρωποι και Θεοί , θνητοί και αθάνατοι υπόκεινται στην δικαιοδοσία της Μοίρας.
Όμως ,το μέλλον δεν είναι προδιαγεγραμμένο και απόλυτο ,καθ΄ ότι είναι πορεία εν δυνάμει , είναι απόρροια του αιτίου.
Είναι εν τω γίγνεσθαι , και εξαρτάται από την καθοδήγηση των πράξεών μας στο παρόν.
Ως κυβερνήτες του πλοίου Αργώ ,που δεν είναι άλλος από τον εαυτό μας μπορούμε να τον οδηγήσουμε είτε σε ήρεμα νερά , είτε στην ξέρα.
Ο πραγματικός χρησμός ,βοηθά στην ανακάλυψη του εσωτερικού δρόμου του ανθρώπου , δηλαδή να γνωρίσεις τον εαυτό σου και τι πραγματικά θέλεις .
Να μην αφήνεις την υπερβολή να γίνει οδηγός για το μέλλον σου ,ώστε να γνωρίζεις πότε και με ποιο μέτρο θα δράσεις και θα αντιδράσεις , για να μην εγείρεις τους αρνητικούς μηχανισμούς της Αδράστειας.
Γνώμονας του χρησμού πάντα το δίκαιο με την συμπαντική έννοια και ποτέ η εύνοια ανθρώπου .
Η Θέμις είναι εκείνη που δίδαξε στον άνακτα Φοίβο την τέχνη της Μαντικής .
Γιατί η Θεά είναι θεματοφύλακας των νόμων και γνωρίζει πως όποια πράξη συνάδει με τους νόμους γίνεται αποδεκτή,ενώ όποια αντίκειται στους νόμους ,προκαλεί αυτόματη αντίδραση.
Για αυτό οι χρησμοί λέγονται και θέσφατα ,λόγια θεϊκά.
Όταν ο άνθρωπος μπορεί να πληροφορείται αυτό που ορίζει ο φυσικός νόμος, βαδίζει πιο σίγουρα και δεν προχωρεί στα τυφλά. Και αυτό είναι η μεγάλη υπηρεσία που προσέφεραν τα Μαντεία στους προγόνους μας .
*****************
H πολιτική του μαντείου ήταν πάντοτε φιλο Σπαρτιατική εν αντιθέσει με την Ελευσίνα που ήταν πάντα φιλο Αθηναϊκή .
Οι νόμοι του Λυκούργου στην Σπάρτη είχαν την διφυή έννοια ,όπως και οι χρησμοί του μαντείου ,που σημαίνει ότι το μαντείο είχε άμεση επίδραση στην ζωή των Σπαρτιατών και την πολιτικήν του.
Ο Ξενοφών τονίζει ,βέβαια, ότι η επικράτηση της νομοθεσίας του Λυκούργου ενδέχεται να διήλθε μέσα από καταστάσεις συναίνεσης των ευγενών προ της εφαρμογής της ως μέσον καταπράυνσης του λαϊκού αισθήματος που εξεγείρετο εναντίον των ταξικών ανισοτήτων.
Η φλυαρία όπως και η δημαγωγία αντιμετωπιζόταν κατά παράδοση απαξιωτικά .
******************
Σύμφωνα με την ιστορία που διδάσκεται σήμερα, ο τελευταίος χρησμός που δόθηκε από το Μαντείο των Δελφών, διά στόματος Πυθίας, συνέβη το 362 μ.Χ. και αποδέκτης ήταν ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου, ο Ιουλιανός ο Παραβάτης, ο οποίος όταν αποφάσισε να εκστρατεύσει κατά των Περσών έστειλε ανθρώπους να ρωτήσουν στο μαντείο των Δελφών αν θα έπρεπε να κάνει αυτή την εκστρατεία.
Ο χρησμός αυτός που σήμερα όλοι γνωρίζουμε, είναι ο εξής:
«Είπατε τω βασιλεί, χαμαί πέσε δαίδαλος αυλά, ουκέτι Φοίβος έχει καλύβαν, ου μαντίδα δάφνην, ου παγάν λαλεούσαν, απέσβετο και λάλον ύδωρ».
Δηλαδή:
«Πείτε στον βασιλιά, πως έπεσε κατάχαμα το περίτεχνο οίκημα, κι ούτε ο Φοίβος Απόλλων έχει πια κατοικία, ούτε δάφνη μαντική, ούτε πηγή ομιλούσα, και το ομιλών νερό στέρεψε».
Ο χρησμός αυτός είναι ψευδέστατος από την πρώτη ως την τελευταία του λέξη και είναι ένα χριστιανικό εφεύρημα που επινοήθηκε, 700 χρόνια αργότερα από αυτόν τον υποτιθέμενο χρησμό, από τον Βυζαντινό χρονογράφο και μοναχό, Γεώργιο Κεδρηνό, ο οποίος έζησε προς το τέλος του 11ου και στις αρχές του 12ου αιώνα μ.Χ.
Ανυπόστατος φαίνεται ότι είναι επίσης και ο χρησμός που αποδίδεται ως τελευταίος πραγματικός χρησμός της Πυθίας:
«Έστ' ήμαρ ότε Φοίβος πάλιν ελεύσεται καί ές αεί έσεται».
Δηλαδή:
«Θα έρθει ημέρα που ο Φοίβος (Απόλλων) θα επιστρέψει και θα μείνει για πάντα».
Ο χρησμός αυτός (ίσως αλληγορικός, με την έννοια ότι «μαντεύει» την επάνοδο του ελληνικού πνεύματος), είναι μάλλον επινόηση των «εθνικών», ως απάντηση στον ψεύτικο χρησμό που επινόησαν οι χριστιανοί.
********************************
Αρκετοί ερευνητές ασχολήθηκαν με την σχέση αστερισμών και ιερής γεωδαισίας (θέσεις αρχαίων ιερών) . Ενας απ΄ αυτούς ήταν και ο Jean Richer , ο οποίος στο έργο του Geographie Sacree du Monde Grec (1966) συνδύασε τα αστρολογικά σύμβολα που υπάρχουν σε ναούς και νομίσματα διαφόρων περιοχών με την προβολή του ζωδιακού κύκλου πάνω στη γη. Σύμφωνα με τον Richer με κέντρο τους Δελφούς ,η ευρύτερη περιοχή της Ελλάδος χωρίζεται σε δώδεκα τομείς των 30 μοιρών ,όπου κάθε τομεύς ,αντιστοιχεί και σε ένα ζώδιο ,με αντίστροφη όμως σειρά λόγω της προβολής του στη γη.
Το σύμβολο του κάθε ζωδίου εμφανίζεται στους ναούς ,στα νομίσματα και σε άλλα αντικείμενα ,που φέρουν απεικονίσεις τοπικών παραδόσεων και δοξασιών. Εν ολίγοις ,κάθε γεωγραφική περιφέρεια ταυτίζεται με ένα αστερισμό ,δηλώνοντας αυτήν την ταύτιση μέσω των μύθων και των παραστάσεων αυτών.
Το ζωδιακό-γεωδαιτικό σχέδιο παρουσιάζει εντυπωσιακές συμπτώσεις με τοπικές ιστορίες,πολιούχους θεούς και ήρωες αρχαίων πόλεων. Παραδείγματος χάριν ,ο αστερισμός του Αιγόκερου προβάλλεται στην περιοχή των Αιγών. (Βεργίνα) . Ο αστερισμός της Παρθένου προβάλλεται στην πόλη των Αθηνών . (Παρθενών) Ο αστερισμός του Λέοντος προβάλλεται στην Νεμέα ,όπου ο Ηρακλής σκότωσε το γνωστό λιοντάρι.
Απο το Μαντείο των Δελφών ο κάθετος άξων προς βορράν είναι του Αιγοκέρου .
1. Αιγόκερος (Αιγες Μακεδονίας)
2. Τοξότης ( Ιωλκός - Πήλιον ) - 30 μοίρες δεξιά
3. Σκορπιός ( Βόρειος Ευβοια - Ιστιαία )
4. Ζυγός (Κεντρική Ευβοια - Χαλκίδα)
5. Παρθένος (Αθήνα - Παρθενών)
6. Λέων (Νεμέα)
7. Καρκίνος ( Σπάρτη)
8. Δίδυμοι ( Ολυμπία)
9. Ταύρος (Ζάκυνθος)
10. Κριός (Ιθάκη )
11. Ιχθείς (Λευκάδα)
12. Υδροχόος . ( Δωδώνη)
*************************************
Γονείς αίδου. Να σέβεσαι τους γονείς σου.
Θεούς σέβου. Να σέβεσαι τους θεούς
Νόμω πείθου. Να πειθαρχείς στο Νόμο.
Έπου θεώ. Ακολούθα τον θεό.
Ηττώ υπέρ δικαίου. Να καταβάλεσαι για το δίκαιο
Παιδείας αντέχου. Να προσηλώνεσαι στην εκπαίδευσή σου.
Φιλίαν αγάπα. Να αγαπάς τη φιλία.
Όρκω μη χρω. Να μην ορκίζεσαι.
Θυμού κράτε. Να συγκρατείς το θυμό σου.
Φίλους βοήθει. Να βοηθάς τους φίλους.
Άρχε σεαυτού. Να κυριαρχείς τον εαυτό σου.
Εστίαν τίμα. Να τιμάς την εστία σου.
Σαυτόν ίσθι. Γνώρισε τον εαυτό σου
Ακούσας νόει Κατανόησε αφού ακούσεις.
Γνώθι μαθών Γνώρισε αφού μάθεις.
Άκουε πάντα. Να ακούς τα πάντα
Εύφημος ίσθι. Να έχεις καλή φήμη.
Κακίας απέχου. Να απέχεις από την κακία.
Ευγένειαν άσκει. Να είσαι ευγενής
Εχθρούς αμύνου. Να προφυλάσσεσαι από τους εχθρούς.
Φίλοις ευνόει. Να ευνοείς τους φίλους.
Πράττε δίκαια. Να πράττεις δίκαια.
Επαίνει αρετήν. Να επαινείς την αρετή.
Ψέγε μηδένα. Να μην κατηγορείς κανένα.
Σοφίαν ζήτει. Να αναζητάς τη σοφία
Μηδέν άγαν. Να μην υπερβάλλεις.
Χρόνου φείδου. Να μη σπαταλάς το χρόνο.
Ύβριν μίσει. Να μισείς την ύβρη.
Ικέτας αίδου. Να σέβεσαι τους ικέτες.
Υιούς παίδευε. Να εκπαιδεύεις τους γιους σου.
Έχων χαρίζου Όταν έχεις, να χαρίζεις.
Δόλον φοβού. Να φοβάσαι το δόλο
Ευλόγει πάντας. Να λες καλά λόγια για όλους.
Σοφοίς χρω. Να συναναστρέφεσαι με σοφούς.
Φόνου απέχου. Να μη φονεύεις
Γνους πράττε. Να πράττεις με επίγνωση.
Όσια κρίνε. Να κρίνεις τα όσια.
Φιλόσοφος γίνου. Να γίνεις φιλόσοφος
Υφορώ μηδένα. Να μην είσαι καχύποπτος.
Ήθος δοκίμαζε Να επιδοκιμάζεις το ήθος.
Ομόνοιαν δίωκε. Να επιδιώκεις την ομόνοια.
Ευεργεσίας τίμα. Να τιμάς τις ευεργεσίες.
Τέχνη χρω. Να ασκείς την Τέχνη.
Ελπίδα αίνει. Να δοξάζεις την ελπίδα.
Φθόνει μηδενί. Να μη φθονείς κανένα.
Διαβολήν μίσει. Να μισείς τη διαβολή
Δικαίως κτω. Να αποκτάς δίκαια.
Αισχύνην σέβου. Να σέβεσαι την εντροπή.
Αγαθούς τίμα. Να τιμάς τους αγαθούς.
Εργάσου κτητά. Να κοπιάζεις για πράγματα άξια κτήσης.
Ευτυχίαν εύχου. Να εύχεσαι ευτυχία.
Όνειδος έχθαιρε. Να εχθρεύεσαι τον χλευασμό.
Άρρητα μη λέγε Να μην λες τα άρρητα.
Τελεύτα άλυπος Να πεθαίνεις χωρίς λύπη
Τύχη μη πίστευε. Να μην πιστεύεις την τύχη.
Ατυχούντι συνάχθου. Να συμπάσχεις με το δυστυχή
Επί νεκρώ μη γέλα Να μην περιγελάς τους νεκρούς.
Θνήσκε υπέρ πατρίδος Να πεθάνεις για την πατρίδα σου.
Προγόνους στεφάνου Να στεφανώνεις τους προγόνους σου
Μη άρχε υβρίζων Να μην κυριαρχείς με αλαζονεία.
Σεαυτόν αιδού Να σέβεσαι τον εαυτό σου.
Πλούτω απόστει. Να αποστασιοποιείσαι από τον πλούτο
Νεώτερον δίδασκε Να διδάσκεις τους νεότερους
Πρεσβύτερον αιδού Να σέβεσαι τους μεγαλύτερους.
Απόντι μη μάχου. Να μην μάχεσαι αυτόν που είναι απών.
Ους τρέφεις αγάπα Να αγαπάς αυτούς που τρέφεις.
Μανθάνων μη κάμνε Να μην κουράζεσαι να μαθαίνεις.
Κακίαν μίσει. Να μισείς την κακία
Πλούτει δικαίως Να πλουτίζεις δίκαια
Απέχθειαν φεύγε. Να αποφεύγεις την απέχθεια
Επί ρώμη μη καυχώ. Να μην καυχιέσαι για τη δύναμή σου.
Ευφημίαν άσκει Να επιδιώκεις καλή φήμη.
Γήρας προσδέχου. Να αποδέχεσαι το γήρας.
Έχθρας διάλυε. Να διαλύεις τις έχθρες.
Φιλίαν φύλασσε. Να φυλάττεις τη φιλία.
Βουλεύου χρήσιμα. Να σκέπτεσαι τα χρήσιμα.
Οφθαλμού κράτει. Να κυριαρχείς των οφθαλμών σου.
Αμαρτάνων μετανόει. Όταν σφάλλεις, να μετανοείς.
Πράττε αμετανοήτως. Να πράττεις με σιγουριά
Πόνει μετά δικαίου. Να κοπιάζεις δίκαια.
Αποκρίνου εν καιρώ. Να αποκρίνεσαι στον κατάλληλο καιρό.
Ευπροσήγορος γίνου. Να είσαι ευπροσήγορος.
Σεαυτόν ευ ποίει Να ευεργετείς τον εαυτό σου.
Γλώττης άρχε. Να κυριαρχείς τη γλώσσα σου.
Φιλοφρόνει πάσιν. Να είσαι φιλικός με όλους.
Ομίλει πράως. Να ομιλείς με πραότητα
Βίας μη έχου. Να μην έχεις βία.
Λέγε ειδώς. Να λες γνωρίζοντας
Κρίνε δίκαια. Να κρίνεις δίκαια
Ύβριν αμύνου. Να προφυλάσσεσαι από την ύβρη.
Γλώσσαν ίσχε. Να συγκρατείς τη γλώσσα σου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου