Ο Ησίοδος στην κοσμογονία αναφέρει την Γαία , ως την αυτόνομη πηγή ζωής .
Γαία , Εκάτη , Ευριβία , Στύγα , Έμπουσα ,Πανδώρα , Κίρκη είναι οι μορφές και παραλλαγές της ίδιας Θεότητας.
Η Θεά των Θεών.
Από τα σπλάχνα της Γαίας ξεπήδησε ως ισόθεός της , ο Ουρανός .
Με τον Ουρανό έσμιξε ερωτικά και γεννήθηκαν οι Τιτάνες.
Η κοσμική αρχή λοιπόν κατά τον Ησίοδο είναι θηλυκή.
Εργαλεία της Γαίας , ο Ερως και η Μοίρα .
Τα μυστικά αυτά τα κρατά ερμητικά κλειστά η Γαία.
Ο Προμηθέας διασάλευσε την υπάρχουσα τάξη της δημιουργίας του κόσμου ,
που το προνόμιο αυτό το είχε η Γαία .
Ο Προμηθέας τράβηξε από την αφάνεια τον άνθρωπο και άλλαξε την Μοίρα του ανθρώπου .
Τον έφερε στο πνευματικό επίπεδο των θεών.
Ήρθε βέβαια σε αντίθεση με το νεόκοπο κατεστημένο των θεών και τιμωρήθηκε.
Ο Δίας μόλις είχε ανατρέψει τον πατέρα του Κρόνο και είχε ενδοιασμούς αρχικώς για το εγχείρημα του Προμηθέα, αλλά τελικά πείσθηκε αν και ένοιωθε μειωμένος.
Στην τιτανομαχία ο Δίας δέχθηκε κρίσιμη βοήθεια από την Θέτιδα,
η οποία και άλλαξε την πορεία της διαμάχης , προς όφελός των Ολυμπίων .
Ο εκατόγχειρας θαλάσσιος θεός Βριάρεος , κατ΄εντολήν της Θέτιδας
βοήθησε τον Δία αποφασιστικά στην τιτανομαχία.
Στο πρόβλημα που προέκυψε με τον Προμηθέα , ο Δίας προβληματισμένος από τα γεγονότα στέλνει τον Ερμή στον αλυσοδεμένο Προμηθέα να μάθει για το μέλλον .
Ανοίγουμε παρένθεση για να πούμε ότι ο Δίας και οι Ολύμπιοι Θεοί δεν συμμετείχαν στην δημιουργία του κόσμου , ήταν ήδη Τρίτης γενιάς θεοί , και πάντοτε είχαν το άγχος της αντικατάστασής τους , από την Γαία , την Θεά των Θεών.
Ο Δίας σκόπευε να έλθει εις γάμον με την Θέτιδα.
Όμως δυστυχώς και ο Ποσειδώνας είχε την ίδια επιθυμία .
Προκύπτει μεγάλη φιλονικία μεταξύ των αδελφών , η οποία και πιθανώς συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Κλείνει η παρένθεση.
Ο Προμηθέας κατόπιν των βασανιστηρίων που υπέστη , μαρτύρησε το μυστικό στον Ερμή.
Ο,τι η μάννα του Προμηθέα , η Θέμις, προφήτευε ότι αν ο Δίας έλθει εις γάμον με την Θέτιδα ή κάποιος και από τα αδέλφια του ,τότε το παιδί που θα γεννηθεί ,προορίζεται από την Γαία ως ο νέος Θεός που θα διαδεχθεί τον Δία. Αυτό τρόμαξε τον Δία ,ότι θα έχει την ίδια τύχη με τον πατέρα του Κρόνο και ανέβαλε τον γάμο του με την Θέτιδα.
Οι Τιτάνες κομμάτιασαν τον Διόνυσο και τον πέταξαν στην θάλασσα , τον περιμάζεψε η Θέτις
και τον έσωσε.(Ιλιάδα Ζ 130-135)
Στην Αργοναυτική εκστρατεία έχουμε την μαρτυρία της συνάντησης της Γαίας , με την μορφή της Κίρκης, να δίνει εντολή στην Θέτιδα με τις Νηρηίδες να βοηθήσουν την Αργώ να περάσει ανάμεσα από την Σκύλα και την Χάρυβδη. Στην ουσία εμφανίζεται η Θέτις ,ως ο εκτελεστικός βραχίονας της Γαίας. Η Γαία αποδέχτηκε την πράξη του Προμηθέα ,ως πράξη ανιδιοτελής (ανθρωπιστική θα το λέγαμε σήμερα )
- ίσως ήταν και ο πραγματικός εντολέας - ,
της αναβάθμισης των ανθρώπων και την εκπολιτιστική αποστολή της Αργούς.
Σταματάει την διαδοχή του Δία και στην ουσία κυριαρχεί ένα μορατόριουμ μεταξύ Ολυμπίων Θεών , ηρώων , και ανθρώπων.
Ο Δίας αποδέχεται την παραμονή του στην εξουσία με αντάλλαγμα την αναβάθμιση του ανθρώπου , ως ισόθεοι αλλά με την διαφορά ότι οι άνθρωποι παραμένουν θνητοί . Όλα αυτά κράτησαν μέχρι τον Τρωικό πόλεμο , όταν οι Θεοί διχάστηκαν οριστικά ,αφού αναδείχθηκαν οι παλαιές έχθρες του Δία με τον Ποσειδώνα και έπαψαν να αναμιγνύονται πλέον εις τα πράγματα των ανθρώπων.
Μετά το συμβάν με τον Προμηθέα , η μητέρα του , η Θέμις συμβούλεψε τους αντίδικους δηλαδή τον Δία και τον Ποσειδώνα , να δώσουν την Θέτιδα σε ένα θνητό ,στον Πηλέα στη διάρκεια μίας νύκτας με πανσέληνο.
Ο Κ. Κερένυι , ο πλέον εξειδικευμένος στον Ελληνικό μύθο δεν εις θέση να μας πεί για πιο λόγο οι θεοί αποφάσισαν να δώσουν την Θέτιδα στον Πηλέα. « Δεν είναι δυνατόν να πούμε αν το όνομά του συνέδεε με αυτόν το μεγάλο βουνό (Πήλιο) ή με την λασπερή γή (πηλός) ή το όνομα σήμαινε κάτι άλλο κρυμμένο για μάς.»
Στην περίοδο της πανσέληνου έβγαινε η Θέτις στην ακτή του Καλάμου ,στην αμμουδιά με την απότομη ανατολική πλαγιά του Πηλίου και οδηγούσε το χορό των αδελφών της γύρω από τον βωμό , στον οποίο οι θυγατέρες του Νηρέως λάβαιναν τις θυσίες τους.
Ο Πηλέας έπρεπε να την αδράξει επίμονα και να την κρατήσει σταθερά στην αγκαλιά του ,
μία πάλη για τον Έρωτα. Η νύφη που αντιστεκόταν ,ξεδίπλωσε τότε όλη την τέχνη των μεταμορφώσεων . Τέλος παραδόθηκε με την μορφή του πιό γλυκού ψαριού ,στου οποίου το όνομα ονομάζεται εκείνη η ακτή , Σηπιάς ακτή.
Κανένας ήχος δεν έβγαινε από το στόμα των εραστών.
Στον γάμο του Πηλέα παρουσιάστηκαν οι θεοί άπαντες και ήταν η δεύτερη και τελευταία εμφάνιση επί γής των Θεών , μετά του γάμου του Κάδμου και της Σεμέλης. Στον γάμο δεν έλειπε και ο παππούς Θεός Ουρανός . Ηχηρή απουσία ο Κρόνος. Απρόσκλητη παρουσία η Έρις.
Η Ερις έφερε ξανά στην επιφάνεια τις παλαιές έριδες. Εριξε το μήλο , «τη καλλίστη» , και η Ήρα ,η Αθηνά , και Αφροδίτη τσίμπησαν το δόλωμα.
Ετσι ξέσπασε ένας καβγάς που έμελλε να καταστρέψει τελειωτικά την επίπλαστη ισορροπία μεταξύ των θεών , μεταξύ των ανθρώπων , μεταξύ θεών και ανθρώπων.
Η Θέτις και ο Πηλέας εγκαταστάθηκαν στην Φθία ,γέννησαν τον Αχιλλέα αλλά σύντομα άφησε την συζυγική στέγη .
Στον πόλεμο της Τροίας που ακολούθησε ,ηγήθηκε ο Αχιλλέας , 15 ετών .
Είναι βέβαια περίεργο και μυστήριο η ανάθεση της ηγεσίας στον Αχιλλέα .
Ίσως επειδή ήταν ο μόνος θνητός ήρωας , υιός θεάς και μάλιστα της Θέτιδας.
Ο γυιός του Αχιλλέα Νεοπτόλεμος έφερε από την Τροία την Ανδρομάχη κόρη του Πριάμου και εγκαταστάθηκε στην Ήπειρο, εγκαινιάζοντας την φυλή των Μολοσσών.
Από την φυλή των Μολοσσών προέρχεται η Ολυμπιάδα , η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Οι Ελληνες είχαν αρχικά στον Τρωικό πόλεμο , τους οιωνούς με το μέρος τους .
Τα αδέλφια όμως δηλαδή ο Δίας και ο Ποσειδώνας εκδήλωσαν τις αντιθέσεις τους.
Ο Ποσειδώνας μαζί με την Ηρα πήραν καθαρά την θέση υπέρ των Τρώων .
Ο Δίας αρχικά ήθελε να το παίξει ουδέτερος ,αλλά αναγκάστηκε από την Αθηνά να λάβει θέση υπέρ των Ελλήνων.
Η Γαία - Εκάτη -Στύγα , θηλυκή αρχή του σύμπαντος και του Σείριου είχαν ως εκτελεστικό βραχίονα τις 50 Νηρηίδες με αρχηγό την Θέτιδα ,οι οποίες και καθοδηγούσαν μέσω της Στύγας με ασφάλεια στον Σείριο.
Χωρίς την βοήθειά της Θέτιδος δεν ήταν δυνατόν η προσέγγιση του Σείριου και στην πηγή της Δημιουργίας.
Θνητοί και Αθάνατοι προσπάθησαν να περάσουν από το face control της πύλης που φύλασσε η Θέτις αλλά δεν γνωρίζουμε τα αποτελέσματα.
Στην Σκύλα και στην Χάρυβδη της Αργοναυτικής εκστρατείας γνωρίζουμε ότι βοήθησε τον Ιάσονα.
Αλλά στην Οδύσσεια , μας βοηθά στην ανάλυση του ρόλου της Θέτιδας ο Ελευθέριος Σαραγάς .
Τα πλοία των Φαιάκων
Οδύσσεια ,ραψωδία Θ΄ (555-571)
555 εἰπὲ δέ μοι γαῖάν τε· === Πές μου για τὴ χώρα σου,
τεὴν δῆμόν τε πόλιν τε, === τὸ δῆμο σου, και την πόλιν.
ὄφρα σε τῇ πέμπωσι === Ώστε εκεί να σε πάνε
τιτυσκόμεναι φρεσὶ νῆες· === βάζοντας στον νού τους τα πλοία.
οὐ γὰρ Φαιήκεσσι κυβερνητῆρες ἔασιν, === Γιατί στους Φαίακες κυβερνήτες δεν υπάρχουν
οὐδέ τι πηδάλι᾽ ἔστι, === Ούτε κάποιο πηδάλιο υπάρχει ,
τά τ᾽ ἄλλαι νῆες ἔχουσιν· === Όπως έχουν τα άλλα πλοία
ἀλλ᾽ αὐταὶ ἴσασι νοήματα === Αλλ΄αυτά γνωρίζουν νοήματα
καὶ φρένας ἀνδρῶν, === και φρένες ανδρών
560 καὶ πάντων ἴσασι πόλιας === Και όλων γνωρίζουν τις πόλεις
καὶ πίονας ἀγροὺς ἀνθρώπων, === και τους εύφορους αγρούς των ανθρώπων
καὶ λαῖτμα τάχισθ᾽ ἁλὸς ἐκπερόωσιν === Και τα βάθη τάχιστα της θάλασσας περνούν
ἠέρι καὶ νεφέλῃ κεκαλυμμέναι· === με αέρα και νεφέλη κεκαλυμμένες
οὐδέ ποτέ σφιν === Και ποτέ αυτές ούτε φόβος κάτι να
οὔτε τι πημανθῆναι ἔπι δέος οὔτ᾽ ἀπολέσθαι. === πάθουν ούτε να απολεσθούν
ἀλλὰ τόδ᾽ ὥς ποτε πατρὸς ἐγὼν εἰπόντος === Αλλά και τούτο κάποτε άκουσα που
ἄκουσα Ναυσιθόου , === είπεν ο πατέρας μου Ναυσιθόος.
Σχόλια 555 - 560
555 _ Εδώ φαίνεται ότι αυτός που ρωτά ,σαν να ψάχνει για συγκεκριμένες συντεταγμένες ,
επειδή η ακολουθία γη-δήμος - πόλη δείχνει την εστίαση της πληροφορίας από μεγαλύτερο τόπο σε μικρότερο.
556 Ώστε να σε πάνε εκεί σύμφωνα με την πληροφορία που θα τοποθετηθεί στην μνήμη του πλοίου.
557 Διότι στα πλοία των Φαιάκων δεν υπάρχουν κυβερνήτες . Αφού δεν υπάρχουν κυβερνήτες ,τότε τι είναι αυτό που κυβερνά το πλοίο . Προφανώς κάτι που αντικαθιστά την βιολογική διανοητική πλοήγηση ,δηλαδή τον άνθρωπο πιλότο . Αυτό που σήμερα εμείς το αποκαλούμε τεχνητή νοημοσύνη.
558 Ούτε διαθέτουν κάποιο πηδάλιο τιμόνι ή κάτι σχετικό ,όπως αυτά που έχουν τα άλλα πλοία.
Ο στίχος είναι αρκετά σαφής.
559 Αλλά τα πλοία των Φαιάκων γνωρίζουν την σκέψη και την λογική των ανθρώπων .Σήμερα αυτό θα το ορίζαμε ως προγραμματισμό ,ως δυναμικό προγραμματισμό ή αυτοπρογραμματισμό.
560 Σήμερα ένα τέτοιο σκάφος θα διέθετε ηλεκτρονικούς χάρτες μέσα στην μνήμη του .
Άλλωστε όλες οι πόλεις των ανθρώπων δεν είναι μόνο οι παράκτιες ,αλλά και αυτές στην ενδοχώρα. Πως είναι δυνατόν λοιπόν ένα απλό θαλασσινό πλοίο να έχει τέτοια δυνατότητα.
561 562 Απομακρύνονται ταχύτατα πολύ μακριά από την στεριά ,και είναι καλυμμένες με αέρα και σύννεφα. Αυτός ο στίχος συνδυαζόμενος με τον στίχο 568 προδίδει ότι δεν πρόκειται για σκάφη θαλάσσης ,αλλά ιπτάμενα. Μάλιστα ο στίχος αυτός μας θυμίζει την εικόνα ενός σύγχρονου αεροπλάνου ,το οποίο απομακρύνεται από το έδαφος πάνω όμως από την απέραντη έκταση της θάλασσας .
Απογειώνεται λοιπόν πλέοντας στον αέρα τυλιγμένο από σύννεφα.
Αυτά τα ειδικά και με ιδιαίτερες ιδιότητες πλοία δεν κινδυνεύουν από τίποτε .
Στην εποχή μας γνωρίζουμε πλέον εκείνα τα συστήματα ,τα οποία εξασφαλίζουν τέτοιο βαθμό ασφαλείας . Τα συστήματα GPS, DGPS, NAVGEN.
564 Ναυσίθοος σημαίνει ταχύτατος κυβερνήτης πλοίου
Ναυσ + θοός = πλοίο + ταχύ
565 ὃς ἔφασκε Ποσειδάων᾽ === Που έλεγε ότι ο Πωσειδώνας
ἀγάσασθαι ἡμῖν , === μας φθονεί ,
οὕνεκα πομποὶ ἀπήμονές εἰμεν ἁπάντων. === επειδή πέμπουμε με ασφάλεια άπαντας
φῆ ποτὲ Φαιήκων ἀνδρῶν === Είπε κάποτε ότι των Φαιάκων
ἐυεργέα νῆα === τα καλόφτιαχτα πλοία
ἐκ πομπῆς ἀνιοῦσαν === από πομπή ,καθώς θα αναβαίνουν
ἐν ἠεροειδέι πόντῳ ῥαισέμεναι, === τον αεροειδή πόντο θα τσακίσει
μέγα δ᾽ ἧμιν ὄρος πόλει ἀμφικαλύψειν. === Και με μέγα όρος την πόλη θα καλύψει γύρω
570 ὣς ἀγόρευ᾽ ὁ γέρων· === Ετσι αγόρευε ο γέρων ,
τὰ δέ κεν θεὸς ἢ τελέσειεν === αυτά ο θεός θα τελέσει
ἤ κ᾽ἀτέλεστ᾽εἴη,ὥς οἱ φίλον ἔπλετο θυμῷ· === Ή κι ανεκτέλεστα θ΄ αφήσει ,όπως του αρέσει
Σχόλια 565-571
565 566 Εδώ φαίνεται η μειονεκτική θέση του Ποσειδώνα ,αφού δεν μπορεί να βλάψει τις πλεύσεις των πλοίων των Φαιάκων.
Μήπως επειδή τα πλοία των Φαιάκων δεν κινούνται στον χώρο στον οποίο έχει δύναμη ο Ποσειδώνας. Από αυτό φαίνεται ότι τα αναφερόμενα εδώ τα πλοία των Φαιάκων ,επειδή είναι εκτός της δύναμης του Θεού της θάλασσας Ποσειδώνα και δεν γίνεται να προσβληθούν από αυτόν ,ανήκουν σε άλλο στοιχείο της φύσης, δηλαδή τον αέρα.
567 568 Καθώς θα ανεβαίνει ,το αεροειδή πόντο θα τσακίσει .
Αυτός ο στίχος φαίνεται να δηλώνει ότι ένα πλοίο κατ΄αρχήν ανεβαίνει την θάλασσα ,κάτι που φαίνεται παράλογο,αφού η θάλασσα βρίσκεται πάντα στο ίδιο επίπεδο ,έστω και αν εννοεί ότι κατευθύνεται βόρεια.
Το σκάφος το οποίο απογειώνεται κοντά σε θάλασσα ,και αυτό μάλλον επιβεβαιώνει στην συνέχεια η έκφραση ραίσεσθαι ,που σημαίνει ότι αφού απογειώνεται παθαίνει ατύχημα και πέφτει ,σύμφωνα πάντοτε με την ζηλότυπη επιθυμία του Ποσειδώνα.
569 Και τότε πολύ μεγάλο εμπόδιο θα υπερκαλύψει την πόλη.
570 571 Αυτά είναι πιθανό να συμβούν ή και όχι σύμφωνα με το θέλημα του θεού. Πολλοί άνθρωποι πρόχειρα σκεπτόμενοι ,κάνουν την εύλογη παρατήρηση ,για το πως είναι δυνατόν την εποχή που οι μάχες γίνονταν σώμα με σώμα ,με ξίφη και ασπίδες ,να έρχεται σήμερα κάποιος και να μας λέει για υπερτεχνολογίες ,για υπερόπλα και ιπτάμενα σκάφη την εποχή εκείνη ,τα οποία ,αν χρησιμοποιούσαν αυτοί που τα διέθεταν ,δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα ,ώστε να είναι από τότε οι επικυρίαρχοι του πλανήτη.
**********
Η Θέτις ήταν μία από τις πενήντα Νηρηίδες ,κάθε μία από τις οποίες είχε και ιδιαίτερες σύγχρονες ιδιότητες. Το ρήμα τοποθετώ δηλώνει την ενέργεια για το προσδιορισμό της θέσης μέσα στον τόπο.
Η Θέτις ετυμολογικά ,είναι αυτή η οποία είχε την ιδιότητα να προσδιορίζει την θέση του τόπου .
Το σύγχρονο δορυφορικό σύστημα GPS έχει σαν στόχο να προσδιορίζει την ακριβή θέση του συγκεκριμένου τόπου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου